Doelen behalen, dat is waar we het voor doen


Zonder doel, geen motivatie. No guts, No glory. En nog een mooie… Without sacrifice, no victory! Ik ga er zelf enorm goed op. Elke dag is een wedstrijd. Elke dag knokken om de doelstellingen die je hebt gezet te behalen. Sterker nog, ik leef ervoor! Het is, volgens mijn partners binnen Loyals, mijn sterkste punt en motivatie. “Kan niet” bestaat niet. Net dat extra zetje geven en de schouders eronder zetten. Michael Perridon van Trust (met een geschat vermogen van 300 miljoen euro) zegt het mooi: “Elke dag om 09:00 uur zijn wij failliet, rond 16:00 uur draaien we break-even en dan begint het pas. Dan gaan we knallen!” 

Categorie

Ondernemen

Datum

27-02-2018

Loyals helpt bedrijven groeien en bouwt sterke merken. In mijn vorige vlog legde ik uit hoe je met marketing en communicatie zakelijk kan groeien. Deze keer ga ik meer in op sec het behalen van doelstellingen. Hoe behoud je focus? Hoe krijg je het voor elkaar dat alles wat je doet je dichter bij jouw persoonlijke doel brengt? In deze blog geef ik je graag een aantal tips waar mijn eigen strategie op is gebouwd.

Focus. Focus. Focus.

4 jaar geleden landden Youri en ik in Spanje. Wij gingen het wel even doen… Een vestiging in Spanje opzetten. Eerst een overname en dan doorknallen naar de 40 man. Inmiddels weten we beter. Er staat een vestiging, maar zeker niet het succes waarvoor we gingen. Hoe dat komt? Er is maar één antwoord: Het gebrek aan focus.

Wat we wel hebben gedaan? De rebranding en herpositionering van A-side media naar Loyals, een tweede vestiging, een aantal overnames, gegroeid van 25 naar bijna 100 man, 5 dochterondernemingen… Kortom: niet stilgezeten, maar geen prioriteit gegeven aan Spanje. We hebben het erbij gedaan. Met achteraf een te verwachten resultaat: groot verloop onder het talent, partners en agentschappen die misbruik van de situatie maken, én te weinig groei. De mensen die ons kennen, weten dat wij dat het ergst van allemaal vinden: geen groei…

Cut the crap: bepaal de stip op de horizon

Zelf werken wij graag gestructureerd, maar wel met veel ruimte voor eigen inbreng, creativiteit én ruimte om te falen. In onze 'Cut the Crap'-marketingsessies beginnen wij dan ook altijd met de stip op de horizon. Het mooie van een stip op de horizon is dat hij naarmate je dichterbij komt, vanzelf weer vervaagt en vooruitgeschoven wordt naar een nog groter doel.

Maar hoe bereiken we dat dan in die sessies? Wij vertalen die stip op de horizon naar een jaarlijkse doelstelling. Hier koppelen we vervolgens ook een doelstelling aan per kwartaal, maand, week en soms zelfs per dag. Ook challengen we deze acties en doelstellingen tegen ons gevoel en het merk dat we willen bouwen. Dit vergt enorme discipline en geduld, maar het maakt je ook creatief. Een doelstelling is ambitieus en om het te halen, probeer je van alles. Falen is dan ook geen probleem, het gebeurt ons gelukkig nog regelmatig! Dat moet ook, want het maakt je slimmer. Die ervaring helpt je om bij de volgende poging wel te slagen.

Eat that frog en doen waar je goed in bent!

Wees uiteindelijk ook kritisch naar jezelf. De 80/20-regel geldt namelijk niet alleen voor je omzet, maar ook voor je effort. Vaak zorgt 20% van de effort die je inzet voor 80% van de output. Dat betekent dat je 80% beter niet kan doen. Het is hard om dat te erkennen, maar hoe eerder hoe beter. Stop met die onzin en stop met de dingen waar je niet goed in bent. Ook al vind je ze leuk, het helpt je niet. Sterker nog, het werkt je vaak tegen. Denk aan wat je kan bereiken als je vijf keer zoveel kan focussen op die werkzaamheden die nu 80% bijdragen aan het resultaat. Inderdaad… Een resultaat van 400%!

Natuurlijk zijn er ook zaken waar je altijd tegenaan hikt. Wij delen vaak het boek “Eat that frog" uit. Hierin begin je de dag met een takenlijst die bijdraagt aan die 80%. Vervolgens start je met de meest vervelende en lastige taken. Het is belangrijk dat je alles aan de kant zet, totdat je je lijst af hebt. Dus geen mail, geen telefoon, geen social, etc. Je zal zien: het duurt even, maar het brengt je elke dag dichterbij jouw persoonlijke doel.

Werk met de beste mensen

Dit klinkt als een open deur. Maar dat is het niet… Zet je ego en eigenwijsheid opzij. Kijk in de spiegel. Waar ben je goed in? Wat wil je bereiken? Heb je dat helder, dan moet niets jou je van je pad laten afwijken. Maar dat betekent ook dat je moet kijken waar andere mensen beter in zijn. Is dat sales, productontwikkeling, marketing en communicatie of finance? Het maakt niet uit. Betrek ze bij jouw bedrijf of project. Zowel extern als intern. Heb je geen budget? Wees dan creatief. Bekijk performance-based beloningsstructuren of zoek investeerders. Maar ga sowieso all-in, want het is letterlijk No guts, no glory!

Horen, zien en… Doen

Je bent niet de eerste die deze stappen maakt. En niet de laatste die deze hobbels en uitdagingen heeft. Natuurlijk is elke situatie uniek en leven we in een tijd die niet te vergelijken is met vroeger. Maar er zijn een hoop mensen die veel van jouw uitdagingen al hebben meegemaakt. Er zijn ook veel boeken geschreven en veel keynote-sprekers die vooruitstrevend zijn. Van dat soort mensen kan je enorm veel leren. Ga dus niet voor alles opnieuw het wiel uitvinden. Lees veel, neem een kijkje in de keuken bij de toppers uit dezelfde branche en andere branches. En dan vooral lekker zelf doen, doen, doen.

Neem een coach

It’s not gonna be pretty. Een van de grootste inspiraties van onze creative partner Gillian is Phill Knite. Phill is de oprichter van Nike. In het manifest dat hij opstelde om de kernwaarden van Nike te bewaken en het merk te bouwen staat iets bijzonders. “De weg van een nieuw project of ondernemen in het algemeen is hard, heftig en vol met valkuilen.” Doe je dit met partners? Dan kan je de pieken en dalen samen pakken. Maar ook dat is net als het hebben van een relatie. Het is goed om iemand te hebben die je zonder eigenbelang een spiegel voorhoudt. Iemand aan wie jij je frustraties kwijt kan en die je zal uitleggen dat het in 99% van de gevallen echt aan jezelf ligt. Het is super irritant om te horen, maar 100% waar.

Hulp bij jouw volgende doel?

Wil je sparren over jouw volgende stap? Wij staan altijd open om mee te denken over ambitieuze nieuwe projecten en ondernemingen. Mijn partners binnen Loyals en onze specialisten zijn elke dag bezig met het behalen van groei en het bouwen van merken. Dus leg je uitdaging gewoon eens bij ons neer. Wie weet kunnen wij of ons netwerk je verder helpen. Succes!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.