De wereld is klein, maar groot genoeg voor avonturen


Deze week ben ik aan het werk vanuit ons kantoor in Malaga. Met maar liefst temperaturen van 45 graden Celsius en een haperende airco is dat een avontuur op zich.

Categorie

Nieuws

Datum

10-07-2015

Malaga

Het kantoor in Malaga loopt inmiddels goed. De programmeurs vinden het te gek voor een leuke organisatie te werken en zien het bedrijf groeien terwijl de Spaanse markt nog wat achter blijft. Onze Spaanse partner Conversalia verkoopt onze tools en producten in de Spaanse markt. Momenteel zijn we ook druk bezig met het opzetten van productieteams voor collega’s uit de branche, ook zij merken dat het werven van programmeurs in Nederland steeds lastiger begint te worden en wij helpen ze met het opzetten van hun eigen productieteam vanuit Spanje.

 

Trends en ontwikkelingen

De laatste maanden zijn wij op kantoor druk met alle ontwikkelingen die op ons afkomen. Niet alleen bekijken we welke impact deze ontwikkelingen hebben op ons eigen bedrijf, maar juist ook welke op onze klanten. Er zijn momenteel zo gigantisch veel ontwikkelingen dat het bijna onmogelijk lijkt dat ze allemaal gaan slagen. Aan de andere kant moet je ook overal voor open staan, want het gaat zo snel, dat als je te laat reageert, je bent ingehaald door de concurrentie.

 

Leren

Research en blijven leren wordt alsmaar belangrijker, echter ook steeds makkelijker. Overal in de wereld is kennis beschikbaar en door de juiste bronnen te vinden kun je dagelijks zoveel interessante stof tot je nemen dat je altijd op de hoogte bent van de laatste trends en ontwikkelingen in jouw vakgebied. De grootste vraag is dan ook: Moet je het lesmateriaal beperken tot jouw specialisatie of moet je juist branche vreemd kijken? Dit laatste doen wij dagelijks. Wij speuren alle interessante nieuwe ontwikkelingen af en kijken hierbij naar alles, niet alleen naar wat wij interessant vinden; je zou kunnen zeggen dat wij de filter zijn voor onze klanten. Ik geloof ook diep in het feit dat het leveren van een product niet meer het enige kan zijn wat een bedrijf groot kan maken. Veel belangrijker is: Wat lever je als meerwaarde mee met het product? Wat is jouw toegevoegde waarde? Waarom kiest de klant voor jouw product en niet voor het product van de concurrent? Dit is wat ieder bedrijf helder moet hebben, want als je dit weet dan weet je ook welke klant jou zoekt.

 

Pionieren en kansen

In onze eigen zoektocht naar de kansen in de markt kwamen we snel bij de oorsprong van ‘waarom zijn we gaan ondernemen’, ‘wat was nou echt de reden waarom je een eigen bedrijf ging starten 14 jaar geleden’. De reden was al snel gevonden; het starten van een bedrijf is een avontuur waarin je geen idee hebt wat er op je af gaat komen. Ondanks alle goed bedoelde adviezen waar je als eigenwijze ondernemer toch niet naar luistert. Maar wat is het een mooi avontuur en waarom zou je niet van alles binnen je organisatie een mooi avontuur maken? Waarom kan niet alles leuk zijn? Eigenlijk moet je daar niet eens antwoord op willen geven, denk alleen in hoe je het mogelijk kan maken. Een ondernemer denkt toch in kansen?

Je ontkomt soms niet aan de minder leuke dingen van het ondernemen maar zorg ervoor dat je genoeg mooie momenten hebt om op terug te vallen. Blijf pionieren en blijf het avontuur zoeken met alles wat je doet.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.