De online zomer


De eerste zomerdagen staan voor de deur en het voorjaar is ook niet slecht begonnen. Wat betekent dit voor de retailer en voor de e-commerce?

Categorie

Online marketing

Datum

12-06-2015

Continu blijven meebewegen met de wensen en het gedrag van de klant

De eerste zomerdagen staan voor de deur en het voorjaar is ook niet slecht begonnen. Wat betekent dit voor de retailer en voor de e-commerce? Klopt het, dat de consument minder besteedt in de zomerperiode of wordt het vakantiegeld elders besteed? Allemaal vragen waar we werkelijk pas na de zomer antwoord op kunnen geven, maar we kunnen wel wat logische voorspellingen doen op basis van de reeds verzamelde data.

Is het online winkelgedrag weersafhankelijk?

Het online shopgedrag is zeker afhankelijk van het weer, echter is het zeker niet zo dat er minder gekocht wordt. Wat je duidelijk ziet, is dat er anders gewinkeld wordt. Mobiel is daarbij leidend want de massa zit niet meer achter de pc. Responsive webshops renderen daarom ook een stuk beter, zeker voor bestaande klanten. Deze groep wordt bijvoorbeeld geactiveerd door een persoonlijke e-mailmarketing campagne met producten die passen bij het seizoen, via een klik gaan ze door naar de responsive webshop waar ze vervolgens enkel nog hoeven te betalen. Het betalen gaat steeds vaker via de online bankieren app van jouw bank, die je toch al geïnstalleerd had op je smartphone. Binnen 5 minuten van mail naar order en soms nog sneller. Het winkel/koopgedrag verandert, zorg daarvoor dat ook jouw webshop hierop is voorbereid.

Hoe belangrijk is de snelheid van levering?

Het proces van afleveren wordt tevens steeds sneller en effectiever. Grote spelers als Coolblue verzorgen zelfs al bezorging op de dag van bestellen. Veel retailers die ik daarover spreek, vinden dit lastig en zien veel nadelen. Dit zijn vaak allemaal overtuigingen waar de online klant totaal niet mee bezig is. De klant bestelt en wil zo snel mogelijk zijn product in huis hebben. Tevens is het ook niks anders dan vroeger in de winkels, alleen noemden we het toen nog service. Als destijds een klant belde voor een product dat hij graag dezelfde dag nog in huis wilde hebben, dan bracht de retailer het vaak diezelfde avond nog even thuis langs. Er is dus eigenlijk niet veel veranderd in ons verwachtingspatroon, enkel hebben we te lang gewacht en te weinig geluisterd naar de klant waardoor we nu achter de feiten aanlopen.

Tradities vasthouden of juist opgeven?

In een interview in de Emerce geeft Robert Bohemen, directielid van de Bijenkorf, aan de nummer 1 retailer te willen worden. Voor het warenhuis, dat wordt bewonderd om de geweldige etalages en winkelbeleving, is dit een eerlijke uitspraak. Een grote keten als Hema heeft te laat ingezet op online waardoor ze inmiddels flinke klappen hebben gehad. Afgelopen jaren is er gigantisch veel omzet weggevloeid uit de traditionele retail waarbij het noodzakelijk is om ieder concept opnieuw uit te vinden. De Bijenkorf heeft inmiddels online meer traffic als in de winkels 49 versus 31 miljoen bezoeken per jaar. Doel is continu leren van de klant en hierop inspelen, zeker niet bang zijn om bestaande tradities op te geven.

Een tevreden klant is het begin van vele

Zorg er tevens voor dat de klant het geweldig vindt om bij jou te kopen. Voeg alles toe aan jouw winkelbeleving want een "Happy Custumor" is waar het om draait. Een blije tevreden klant wordt tevens een ambassadeur die je kunt inzetten voor je marketing, uiteindelijk zal dit weer nieuwe klanten opleveren.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.