De lengte van meta description vergroot naar 320 tekens


Samenvatting
Het aantal karakters van de meta-descriptions is vergroot van 150 naar maximaal 320 karakters. Gerbuik deze verruiming om de descriptions sterker te maken en nog meer kliks te krijgen. Het CMS-systeem kan deze verruiming mogelijk nog niet aan. Vraag dan je websitebouwer het aantal karakters te vergroten.

Categorie

Online marketing

Datum

03-01-2018

In december 2017 heeft Google, zo op de valreep van een interessant SEO-jaar, de lengte van de meta-description gewijzigd. De limiet van 155 karakters is naar 320 karakters verhoogd. Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om nog meer informatie in de zoekresultaten te bieden dan voorheen mogelijk was. Hoewel het gebruik van descriptions geen invloed heeft op de vindbaarheid van een pagina, kan een goede description wel het klikgedrag in de zoekresultaten beïnvloeden.

Wat is een description?

Een description, ook wel SEO-description of Omschrijving genoemd, is een soort advertentie. Het wordt getoond in de zoekresultaten en wordt gebruikt om de inhoud van de pagina te omschrijven en om klikken te stimuleren. Je kunt het vergelijken met een elevator pitch: leg in het kort uit waar de pagina over gaat en schrijf de description op zo’n manier dat het lezers stimuleert erop te klikken. Gebruik daarbij relevante zoekwoorden die op de pagina gebruikt worden. Daarmee maak je Google duidelijk waar de pagina over gaat.

Wanneer langere meta-descriptions gebruiken?

Het is een hele klus om alle pagina’s van nieuwe descriptions te voorzien. Zeker als er honderden pagina’s op de website staan. Maak jezelf niet gek en trek het project uit elkaar door een verschil te maken tussen nieuwe en bestaande pagina’s:

  • Mocht je nieuwe pagina’s gaan schrijven, maak dan zeker van de mogelijkheid gebruik om 320 karakters te schrijven. Een kleine moeite en zeker de moeite waard.
  • Voor bestaande pagina’s zou je systematisch te werk kunnen gaan en eerst de meest relevante pagina’s aan passen. Gebruik daarbij de 20-80 regel. Dat wil zeggen dat 20% van de pagina’s zullen de 80% meest belangrijke pagina’s zijn. Als je eerst die 20% doet, heb je het belangrijkste al gedaan. De andere 80% kan dan later, omdat die veel minder belangrijk zijn.

3 tips voor het schrijven van optimale (langere) meta-descriptions

  1. Schrijf eerst, als het om een nieuwe pagina gaat, de volledige tekst of lees als het een bestaande pagina betreft de tekst goed door.
  2. Vat de tekst samen. Gebruik daarbij de zoekwoorden die in de tekst staan. De zoekwoorden zo mogelijk vooraan in de description. Probeer met leesbare en soepel lopende zinnen een logisch geheel te schrijven.
  3. Lees de meta-omschrijving nog een keer kritisch door en herschrijf deze als het nog niet lekker loopt. Zorg dat de tekst de lezer stimuleert om te klikken.

Langere meta-descriptions en CMS

Afhankelijk van het CMS-systeem dat je gebruikt, kan het zijn dat het in te voeren aantal karakters begrensd is. Je kunt dan geen descriptions van 320 karakters invoeren. Neem dan met je websitebouwer contact op om het aantal karakters uit laten te breiden.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.