De "Ins and Outs" over affiliate marketing


Categorie

Online marketing

Datum

28-07-2016

Hoe ideaal is het wanneer andere websites jouw producten of diensten zouden promoten? En wist je dat deze vorm van online marketing gewoon bestaat? Dit wordt affiliate, oftewel partner marketing genoemd. Maar wat is affiliate marketing precies? En wanneer moet je het juist wel of juist niet gebruiken? Dat vertellen we je bij Loyals graag!

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing. Bij deze vorm promoten andere websites (affiliates) jouw product of dienst. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je de affiliate partner pas betaalt, wanneer de doorgestuurde bezoeker ook daadwerkelijk iets van je koopt. Waar Google AdWords en Facebook Ads gericht zijn op het afrekenen per klik, betaal je de affiliate partner alleen na voltooiing van een bepaald doel. Ook wel bekend als ‘no cure no pay’.

Het doel van affiliate marketing is om je bereik te vergroten. Te vergroten via websites die je als adverteerder nooit zou bereiken.

De drie partijen bij affiliate marketing

Meestal is er bij affiliate marketing sprake van drie partijen:

  • De adverteerder, dus jij als bedrijf.
  • De publisher. Dit is degene die de bezoeker doorverwijst naar jou als adverteerder.
  • Het affiliate netwerk. Dit is degene die faciliteert dat de adverteerder en de publisher samenkomen. Verder regelt het affiliate netwerk de randvoorwaarden zoals tracking en crediteuren-debiteurenbeheer.

 Als adverteerder kun je er ook voor kiezen om een eigen affiliate netwerk op te zetten.

Hoe werkt affiliate marketing?

Maar hoe werkt affiliate marketing dan eigenlijk? Als adverteerder sluit je jezelf aan bij een affiliate netwerk. Hier geef je aan wat je wilt bereiken bij de publishers en welke vergoeding je daar voor over hebt. Zodra jij als adverteerder de publisher hebt geaccepteerd, begint de affiliate campagne te draaien.

Gaat een door de publisher doorgestuurde bezoeker over tot een aankoop? Dan registreert het meetsysteem van het affiliate netwerk dit automatisch. Op basis hiervan ontvang je een factuur.

De voordelen van affiliate marketing

  • Je betaalt alleen voor resultaat.
  • Door gebruik te maken van een affiliate netwerk, hoef je zelf geen tijd en kosten te steken in het zoeken van geschikte advertentiewebsites.
  • Door de vele publishers is er sprake van een groot bereik van je advertentie.
  • Naamsbekendheid vergroten.
  • Extra bezoekers én nog veel belangrijker: meer verkopen.

De nadelen van affiliate marketing

  • Je betaalt niet alleen de publisher, maar ook een commissie aan het affiliate netwerk voor elke transactie.
  • Het komt voor dat je bij een netwerk opstartkosten of maandkosten betaalt.
  • Werk je zonder affiliate netwerk? Dan moet je zelf een trackingsysteem regelen.
  • Jouw invloed op hoe publishers jou promoten is beperkt.
  • Niet alle producten en/of diensten lenen zich voor affiliate marketing.

Waarom zou je affiliate marketing inzetten?

Eén van de belangrijkste redenen om affiliate marketing in te zetten is het ‘no cure, no pay’ verhaal. Komen er bezoekers op je website die vervolgens niets kopen, dan kost het je niets.

Additionele omzet is een tweede reden om voor affiliate marketing te kiezen. Wanneer honderd verschillende websites bezoekers naar jouw websites verwijzen, bereik je gegarandeerd mensen die normaal nooit op je website terecht waren gekomen.

Het effect op je naams- en merkbekendheid is groot. En je kunt jezelf ook voorstellen dat je tussen je concurrenten niet kan en mag ontbreken op bijvoorbeeld vergelijkingssites of beoordelingssites.

Wanneer is affiliate marketing niet interessant?

Eigenlijk is affiliate marketing voor elk bedrijf interessant. Het is alleen belangrijk om goed af te kaderen welke vormen van affiliate marketing voor jou interessant zijn. Hoe zoekt je doelgroep en waar bevinden zij zich? En breng voor jezelf duidelijk in kaart wat je budget is, welke marge je wilt behalen en wat je doelstellingen zijn.

Wat is jouw affiliate strategie?

Er zijn heel veel verschillende soorten affiliate netwerken. En elk weer met een ander doel. Denk aan kortingscodesites, e-mailings, cashbacksites, social media, display marketing en blogs. Het is daarom belangrijk om van tevoren te bepalen wat jouw affiliate strategie is. Wat is je budget en wat zijn de doelstellingen die je wilt behalen? Gaat het puur om het creëren van naamsbekendheid of gaat het juist om het genereren van verkopen.

Met een goede affiliate strategie kun je extra bereik creëren, kom je op websites te staan waar de consument jou ook verwacht, waardoor ze sneller klant worden.

Hulp nodig bij het inzetten van affiliate marketing? Neem dan contact met ons op. De specialisten van Loyals helpen je graag!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.