De 10 musthaves voor een goede webshop


Wil je met je webshop zoveel mogelijk bezoekers trekken én dat deze bezoekers daadwerkelijk iets kopen? Onze musthaves helpen je zeker op de goede weg.

Categorie

Online development

Datum

03-06-2016

Steeds meer mensen kopen online. Met als gevolg dat de webshops als paddenstoelen uit de grond schieten. En als webshop eigenaar wil je natuurlijk dat je én zoveel mogelijk bezoekers trekt én dat deze bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen. Van plan om een webshop te starten? Dan helpen deze 10 musthaves je zeker op de goede weg!

1. Een goed product

Een goede webshop begint met een goed product. Je webshop kan nog zo goed opgezet zijn, maar je succes hangt toch grotendeels af van je product. Feit is wel dat er tegenwoordig een goede markt is voor zowat elk product. Maar waarin onderscheid je jezelf? Is dat op prijs? Of bied je iets anders van toegevoegde waarde? Vertel het!

2. Een goede eerste indruk

Niet alleen offline, maar ook online is de goede eerste indruk cruciaal. Een bezoeker bepaalt binnen vijf seconden of hij wel of niet op je website blijft. Een goede eerste indruk hangt voor een groot deel af van het design. Is het in één oogopslag duidelijk wat je verkoopt? Zijn je USP’s onderscheidend? Ben je uniek?

3. Wie is je doelgroep?

Een goede webshop eigenaar kent zijn klant. Waar is je klant naar op zoek? Wat zijn haar of zijn behoeftes? Waar komt je klant vandaan? Wat zijn de interesses en wensen? Je moet inzicht ontwikkelen in wat jouw klanten nou echt belangrijk vinden. Een succesvolle webshop vraagt zijn klanten om input.

4. Goede productomschrijvingen en beeldmateriaal

Goede productomschrijvingen en beeldmateriaal van je producten zijn erg belangrijk. Een goede productomschrijving beantwoordt zoveel mogelijk vragen van je bezoekers en beeldmateriaal laat het daadwerkelijke product zien. Van foto’s tot video’s: het gaat om het creëren van een beleving.

5. Gebruiksvriendelijk én zoekmachinevriendelijk

Gebruiksvriendelijkheid staat ook bij een webshop centraal. Richt je webshop dus echt in voor de gebruiker. En wat wil de gebruiker? Een product vinden, ervaren en tenslotte kopen zonder hier al teveel moeite voor te hoeven doen.

Een webshop kan er nog zo mooi uitzien, maar wanneer deze niet gevonden wordt door de zoekmachine, heb je er uiteindelijk niets aan. Je webshop moet qua structuur zo opgezet zijn dat Google deze goed kan indexeren. Houd hierbij rekening met techniek en inhoud. Hoe is de URL structuur? Welke keywords ga je gebruiken? Hoe beschrijf je je producten?

6. Call to action

Mensen zijn op het internet, net als apen, continu op zoek naar de banaan. Ook wel call to action genoemd. Zorg ervoor dat je op elke pagina duidelijke actieknoppen hebt. Denk aan ‘In winkelwagen’, ‘Bestel’, of ‘Neem contact op’. Het gaat uiteindelijk om de conversies toch?

bestel-nu-button.png

‘Bestel’ is natuurlijk de belangrijkste conversie. Maar denk ook aan andere conversiepaden zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief, het bestellen van een proefpakket of het aanvragen van meer informatie. Dit soort call to actions zijn de omzet voor morgen, volgende week of volgende maand.

7. Interne zoekfunctie

Dat je website gevonden wordt is één. Maar ten tweede is een goede interne zoekfunctie ook erg belangrijk. Veel bezoekers weten namelijk precies wat ze willen hebben. De bezoeker wil dan ook zo snel mogelijk het betreffende product vinden. Duurt dit te lang? Dan zijn ze weg. Een goede interne zoekfunctie helpt de bezoeker snel naar zijn doel.

8. Eenvoudig bestelproces

Je bezoeker met een gevuld winkelmandje wil als het goed is maar één ding: betalen. Wist je dat het proces van winkelwagen tot de bedankpagina niet langer dan twee minuten mag duren? Dit houdt dus weinig stappen in het bestelproces in.
Vaak moet de bezoeker zich eerst registreren, moeten er onnodig veel velden ingevuld worden en kan er alleen met Ideal betaald worden. Een succesvolle winkel heeft een eenvoudig en soepel bestelproces.

9. Betrouwbaarheid

reviews-feedback-company.png


Voordat een bezoeker iets online bestelt, moet hij een bepaald vertrouwen hebben. Je webshop moet dit vertrouwen dus uitstralen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Duidelijkheid. Maak duidelijk wat de klant kan verwachten. Geen geheimen over verzendkosten, betalingsmogelijkheden en verzending dus.
  • Verhoog het vertrouwen door het plaatsen van logo’s van je partners. Denk o.a. aan PostNL, Ideal, Thuiswinkel Waarborg en PayPal.
  • Geen webshop kan zonder reviews. Reviews zijn een vorm van mond-tot-mondreclame. Zorg voor een reviewmodule, waarbij er automatisch een e-mail wordt verstuurd met de mogelijkheid tot reviewen na een aankoop.

10. Meten is weten

Om te kunnen weten welke pagina’s goed bezocht worden, waar de mensen afhaken in het bestelproces en op welke pagina’s de bezoeker binnenkomt, zijn goede statistieken belangrijk. Wanneer je je marketinginspanningen meet, kun je hier ook gericht op sturen. Google Analytics is hiervoor een erg handige en overzichtelijke tool. Stel vooral doelen in, zodat je heel goed kunt analyseren hoe bezoekers navigeren en uiteindelijk wel of niet je doelen bereiken.
Loyals voor advies

Loyals heeft veel ervaring met het maken en optimaliseren van webshops. Kun je dus wel wat advies gebruiken? Dan helpen wij je graag bij het maken van de juiste keuze. Schroom niet contact op te nemen. Je laat toch geen omzet liggen?!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.