Dataoptimalisatie


Maak klantenbenadering nog persoonlijker en effectiever met dataoptimalisatie. Verrijk en optimaliseer uw data. Met extra klantspecifieke data zorgt u voor een persoonlijke touch en meer sales.

Categorie

Online development

Datum

16-09-2015

Ieder jaar zien we het weer: na de vakantie gaat iedereen weer fris aan het werk, vaak vol ideeën over nieuwe mogelijkheden, die ze 3 weken daarvoor nog voor onmogelijk hielden. Het schijnt een proces te zijn wat ons brein regelmatig nodig heeft. Weg uit de tunnel, ook zo vaak sleur genoemd. Even in een andere omgeving niet bezig zijn met routinematige werkzaamheden. Gaan we privé dan noemen we het vakantie. Is het zakelijk dan noemen we het vaak een heisessie of gaan we naar een hutje op de hei. Maar heeft vakantie niet dezelfde uitkomst als een heisessie?

Het is belangrijk om regelmatig afstand te nemen en uzelf even terug te trekken. U zult merken hoe meer afstand u kunt nemen des te objectiever u alles weer gaat bekijken. Van een afstand kan alles helder worden. Zelf probeer ik het een beetje te verdelen. Een paar keer per jaar ben ik weg uit mijn eigen omgeving en neem ik de laptop mee, maar een keer per jaar ga ik ook weg zonder laptop. Dan maak ik mezelf echt even los van de dagelijkse beslommeringen. Altijd kom ik vol energie terug en weet wat ik wil veranderen en hoe we dit gaan aanpakken.

Van idee tot tastbaar resultaat

Gelukkig zie ik ditzelfde proces steeds vaker bij klanten, en hoe gaaf is het om hun ideeën en visie om te zetten naar een tastbaar resultaat! Ieder jaar traditiegetrouw na de zomer zijn wij bezig met misschien wel het meest innovatieve deel van het jaar. De een heeft zijn idee al helemaal helder op het netvlies staan, de ander alleen in concept en heeft voor de afronding nog net dat laatste zetje nodig. Vaak zien we dat de ontwikkelingen die bedacht zijn op een strand ergens in de zon een belangrijk onderdeel worden van de organisatie in de komende jaren.

De eindejaarsprint

Kortom de eindejaarsprint is ingezet. We gaan met z'n allen onze klanten weer benaderen, want iedereen is fris en wil nog een leuk laatste kwartaal draaien om vervolgens het jaar weer positief af te sluiten. De mailing met mooie aanbiedingen wordt verstuurd en daarnaast worden de leukste eindejaarborrels en netwerkevents weer voorbereid. Helaas lopen we dan vaak tegen het feit dat de CRM-data verouderd is, waardoor u iemand niet bereikt of juist vergeet die nou net zo belangrijk was. Dataoptimalisatie wordt dan ook steeds belangrijker in een organisatie.

Dataoptimalisatie als startpunt

Dataoptimalisatie begint met het in kaart brengen van alle data die reeds in de organisatie aanwezig is en vervolgens het beoordelen van de kwaliteit van deze data. Als deze eerste inventarisatie is afgerond start de optimalisatie. De datastromen worden stuk voor stuk geoptimaliseerd. Een centrale database waar alle verschillende programma’s hun data vandaan halen in plaats van in 10 verschillende programma’s dezelfde gegevens bijhouden bespaart veel tijd en voorkomt fouten. Data controleren op juistheid kan op een handmatige manier maar gelukkig ook vaak geautomatiseerd via externe bronnen.

Waarom houden we eigenlijk nog allemaal dezelfde data bij?
Inmiddels staan uw persoonlijke gegevens in honderden databases en CRM-systemen. Maar staat het overal juist? Iedere organisatie slaat data op om u vervolgens te kunnen bedienen als relatie. Voor de een is alleen het mailadres van belang en de ander wil het compleet met naw, kvk-nummer etc. En hoe ver gaat u met het registreren van data, want zijn de persoonlijke gegevens en voorkeuren niet relevanter? Zo kunt u uw communicatie veel persoonlijker en daarmee doelgerichter maken. Relaties krijgen het laatste nieuws en de aanbieding gemaild die bij hun aansluit. Een uitnodiging voor borrels en events wordt vaak beperkt tot een vaste kern ambassadeurs.

Slimmer uw data bijhouden


Er komen steeds meer dataleveranciers die je data kunnen leveren: data waardoor u het huidige bestand actueel houdt, maar nog veel belangrijker ook data van potentiële relaties. Vergeet daarnaast ook vooral niet de social media. Dit is de plek waar uw relatie zelf haar updates bijhoudt. Waarom zou u uw data niet koppelen met LinkedIn en Facebook? Deze informatie kunt u snel en simpel implementeren en u haalt het direct bij de bron vandaan. Met simpele kleine aanpassingen is uw CRM-data een stuk actueler en completer.

"Goedemorgen Bert, Goed weekend gehad? Ik zag dat uw kleinzoon jarig was."

Of nog beter: stuur vanuit je CRM direct een klein cadeautje of SMS op de dag zelf. Door deze simpele persoonlijke benadering zal Bert vanzelf een ambassadeur voor uw bedrijf worden. Het zijn altijd de kleine dingen die het doen maar wij zien helaas steeds vaker dat hoe groter de organisatie wordt hoe onpersoonlijker. Optimaliseer dus de data en zorg ervoor dat u en uw medewerkers geholpen worden de persoonlijke touch niet te verliezen.

De finish

Laat uw nieuwe ideeën tot leven komen en in combinatie met goede dataoptimalisatie maakt u uw bedrijf nog sterker. Investeer uw laatste budget goed, maak gebruik van de diverse online tools en mogelijkheden en de eerste stap is gezet. Wij adviseren u graag en mocht u een kijkje willen nemen in onze keuken dan bent u van harte welkom.

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.