Conversies meten in Google AdWords


Om de ROI van Google AdWords campagnes goed te kunnen meten, registreren we zogenaamde conversies. Een conversie kan verschillend gemeten worden.

Categorie

Online marketing

Datum

13-05-2014

Om de ROI van Google AdWords campagnes goed te kunnen meten, registreren we zogenaamde conversies. Een conversie kan verschillende vormen aannemen afhankelijk van de doelstellingen van de klant. Vaak wordt het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor een event, training of dienst als conversie gezien.

Verschillende conversies in AdWords

Het meten van een conversie middels een formulier gevolgd door een bedankpagina is de meest makkelijke en duidelijke manier om conversies te meten. Echter kan het ook zo zijn dat je een dienst of product hebt waar de conversieperiode langer is. Bijvoorbeeld bij een grote aankoop als een auto of een bed. Of dat klanten via te telefoon of fysiek in een winkel contact opnemen. In dit geval is het moeilijker om een conversie goed toe te kennen.

Multi device conversion tracking

Tegenwoordig is het zoekgedrag van consumenten naar producten of diensten sterk aan het verschuiven naar mobiel. Echter doen zij vaak een aankoop niet via een mobile device, maar oriënteren zij daar enkel mee. Vervolgens wordt de aankoop gedaan via een laptop of computer. Er komen steeds meer functies beschikbaar in AdWords én Google Analytics om meer inzicht te krijgen in de gedragingen van bezoekers over meerdere devices. Met het aanmaken van User ID’s is het mogelijk een websitebezoeker over meerdere devices te volgen.

View trough conversions

Een belangrijke kolom met data in AdWords is de view trough conversions kolom. Deze geeft eigenlijk het werkelijke aantal conversies aan vanuit een adwords campagne. Vaak zien we een groot verschil met het aantal conversies dat gerapporteerd wordt. View trough conversies bevatten cijfers van bezoekers die binnen 30 dagen terug komen en alsnog een conversie doen. Terwijl vaak alleen de conversies gezien worden die gelijk na een klik converteren.

Unieke conversies t.o.v. alle conversies

Ook in AdWords kunnen conversies verschillend gemeten worden. Je kunt bij het aanmaken van een conversiecode aangeven of alleen unieke conversies gemeten dienen te worden, of alle conversies. Het verschil zit hem in de leads. Van te voren moeten de doelstellingen bepaald worden, hierbij moet nagedacht worden of je een conversie wil meten per lead, ongeacht hoeveel formulieren of aanmeldingen hij doet, of het meten van alle ingevulde formulieren. Dit verschilt per branche, product en dienst. Aan elke conversie kan een waarde mee gegeven worden om de ROI goed inzichtelijk te krijgen.

Doelen uit Analytics importeren als conversie

Het is ook mogelijk om doelen uit Google Analytics te koppelen aan een AdWords account. Het nadeel hiervan is, is dat beide programma’s conversies anders toekennen. De een aan de laatste sessie en de ander aan de laatste klik op een advertentie. Je moet je dit realiseren voor je de doelen importeert, want je kunt verschil in cijfers krijgen.

Welke conversies meten in een AdWords campagne

De kern van dit verhaal is dat er tegenwoordig erg veel mogelijk is in het meten van conversies. Maar het is van groot belang is om van te voren de doelstellingen goed helder te hebben. Verder is het belangrijk de verwachtingen te managen. Soms lijkt er weinig uit een campagne te komen, maar zie je dat er daadwerkelijk via een andere weg tóch extra winst wordt behaald door AdWords campagnes. Lees ook de blog Fysieke of telefonische conversies meten in Google AdWords.

Wil je meer informatie over de mogelijkheden van conversie meten voor jouw AdWords campagne neem dan contact met ons op.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.