Content marketing: wat is het en wat kan jouw bedrijf ermee?


Content marketing is anders dan de traditionele marketing zoals veel mensen het kennen. Traditionele marketing is vooral gericht op verkopen. Dat straalt dan ook van de communicatie af: de essentie komt meestal neer op "koop bij mij". Content marketing daarentegen gaat om waarde toevoegen. Mensen helpen door waardevolle informatie te geven, zonder daarvoor iets terug te vragen. Alles draait om de content: de inhoud. Die waarde kan op allerlei manieren worden gedeeld: zolang het maar nuttige informatie is. Het liefst informatie die antwoord geeft op uitdagingen of vragen waar je doelgroep mee worstelt. Dan wordt het pas écht relevant.

Categorie

SEO

Datum

05-03-2018

 

Het doel van content marketing is om jouw doelgroep te bereiken, boeien én binden aan jouw bedrijf. Laat ze zien dat jouw bedrijf dé expert is in het vakgebied. Dat jij hun problemen echt begrijpt en precies geeft waar ze behoefte aan hebben. Content marketing werkt vanuit het pull-principe in plaats van het push-principe (zoals traditionele marketing doet). Alles draait om mensen aantrekken.

De gouden tip voor sterke content marketing

Denk niet vanuit jezelf, denk vanuit de klantbehoefte. Het gaat er niet om welke diensten of producten jouw bedrijf te bieden heeft. Het gaat erom welk probleem van je doelgroep jouw bedrijf oplost. Vraag jezelf dus niet af wat je over jouw bedrijf kunt vertellen. Dat is namelijk niet erg interessant voor jouw (potentiële) klanten. Richt je liever op "what's in it for them?". Wat willen ze weten?

De voordelen van content marketing

Content marketing is niet voor niets zo populair. Er komen allerlei voordelen bij kijken:

  • Goede content is duurzaam. Een advertentiecampagne werkt even lang als je er geld in stopt. Stop je met betalen? Dan haal je - vanzelfsprekend - ook geen verkeer meer binnen via dat kanaal. Heb je een ijzersterke whitepaper of landingspagina geschreven? Dan blijft hier véél langer verkeer op binnenkomen. Soms wel jaren. En nog gratis ook. 
  • Content wordt aangeboden op verzoek van de ontvanger. Bijvoorbeeld na een Google-zoekopdracht. Je pusht ze dus niet, maar geeft ze waar ze om vragen. Dat scheelt veel irritatie en draagt bij aan een beter bedrijfsimago.
  • Google is gek op goede content. Eerst waren er nog wel wat trucjes om hoger in Google te scoren door verschillende SEO-technieken. Tegenwoordig laat Google zich niet meer zo voor de gek houden. De enige manier waarop je écht hoog kan scoren is door het hebben van goede en hyper-relevante content op je website.
  • Heb je écht goede content gemaakt? Recycle het dan. Dat doe je bijvoorbeeld makkelijk met blogs. Lees hier hoe je dat doet.

Deel je écht waardevolle content? Dan kan daar allerlei positieve spin-off van komen. De kans is dan groot dat...

  • De ontvanger het deelt met iemand in zijn of haar netwerk. Oftewel een dubbel zo groot bereik.
  • Het wordt opgepikt door een persoon met autoriteit in het vakgebied.
  • Jouw bedrijf wordt gezien als expert in het vakgebied, dus ook wordt gevraagd in bijvoorbeeld interviews, radio, TV-programma's, enzovoorts.

What to talk about?

Elk bedrijf heeft relevante content. De uitdaging is alleen om die content te vinden en naar buiten uit te dragen. Hoe kom je erachter welke onderwerpen interessant zijn voor jou als je begint met content marketing? Daar zijn meerdere manieren voor.

  • Ga in gesprek met je accountmanagers en met collega's van de klantenservice-afdeling. Die weten precies welke vragen er spelen bij klanten. Het enige dat jij nog hoeft te doen is relevante content maken die antwoord geeft op deze vragen.
  • Over welke onderwerpen hebben je concurrenten het? Komt daar veel respons op? Dan is het waarschijnlijk een relevant item voor jouw doelgroep.
  • Doe onderzoek op social media. Word lid van LinkedIn-groepen die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. Zoek op Twitter naar #DTV of #durftevragen, met jouw vakgebied erbij. Kijk op fora waar jouw doelgroep zich bevindt.
  • Ben je op een event of bijeenkomst waar jouw doelgroep zich bevindt? Ga dan in gesprek. Probeer erachter te komen wat jouw doelgroep bezig houdt en waar ze tegenaan lopen.
  • Zijn er belangrijke/interessante trends gaande in jouw vakgebied? Hebben die trends ook gevolgen voor jouw doelgroep? Maak hier dan content over.
  • Bekijk welke content tot nu toe goed scoorde bij je doelgroep. Over welk onderwerp ging dit? Is hier een bepaalde trend in te herkennen? Zo ja, maak hier meer content over en zie wat er gebeurt.
  • Bel eens een paar van jouw huidige klanten op en stel vragen. Probeer erachter te komen waar ze 's nachts wakker van liggen. (Oké... Een beetje overdreven, maar you catch my drift :-)) Natuurlijk doe je dit vanuit de insteek ze nóg beter van dienst te zijn in de toekomst.

Tip: betrek verschillende afdelingen bij content marketing. Iedereen heeft zijn of haar eigen specialisatie. Maak dus ook gebruik van die kracht! Vraag bijvoorbeeld of iedere afdeling 1x per maand een interessante blog wil schrijven. Zo houd je de contentproductie lekker op gang, maar wordt het geen overkill voor je medewerkers.

Welke kanalen gebruik je voor content marketing?

Content marketing is mogelijk in allerlei vormen. Online én offline. Bijvoorbeeld: blogs, whitepapers, vlogs, infographics, artikelen, reviews, stappenplannen, interviews, tips, checklists, e-books, webinars, demo's, online magazines, podcasts, video's en ga zo maar door. Heb je een goed onderwerp bedacht? Dan is het niet erg om dit in meerdere vormen uit te brengen. Sterker nog, het is een goed idee. Want jouw doelgroep bestaat uit verschillende mensen met verschillende communicatievoorkeuren. Niet iedereen houdt van lezen, en niet iedereen is altijd in de gelegenheid om video's te kijken.

Content marketing is niet nieuw. Het bestaat zeker al meer dan 100 jaar. Waarom is het nu dan zo populair? Omdat online media zorgt dat content zowat kosteloos gevonden, geconsumeerd en gedeeld kan worden. Denk aan Google, Whatsapp en Facebook.

Kortom: content marketing is een mooie kans voor jouw bedrijf om meer onder de aandacht te komen en nieuwe klanten aan te trekken. Vind jij het tijd om aan de slag te gaan met content marketing? Onze contentspecialisten helpen je daar graag bij


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.