Clicks and bricks


Veel ondernemers worstelen op dit moment met de vraag wat de juiste online strategie is. Begrijpelijk. De vraag is: wanneer stap je aan boord van de rijdende trein?

Categorie

Online development

Datum

01-04-2014

Veel ondernemers worstelen op dit moment met de vraag wat de juiste online strategie is. Begrijpelijk. De ontwikkelingen gaan razendsnel en aan boord springen van een rijdende trein is een gewaagde stap. Maar het is wel nodig om uit eindelijk ergens te komen.

Website APK

Sommige ondernemers zijn blij met hun website. Een website die vier jaar geleden is gebouwd en met een aanpassing hier en daar nog steeds draait. Het is hetzelfde als bij een nieuwe auto die je koopt. De eerste vier jaar hoef je niet terug te komen voor de APK. Uiteraard heb je tussentijdse onderhoudsbeurten. Vergelijk Google met de APK. Google controleert je website op talloze punten. Heb je alles goed op orde dan zal Google je vertonen als men naar je op zoek is. Maar als je jarenlang geen onderhoud pleegt aan de website, kom je bij de eerst volgende APK voor grote verrassingen te staan. En aangezien in Nederland voor ongeveer 95% van de zoekopdrachten Google gebruikt wordt, is het waardevol om goed na te denken over de website die je neerzet en hoe je die gaat onderhouden.

Vertrouwen in online shopping

Een veel gehoorde term is clicks and bricks. Oftewel internet en vastgoed. De handel, en met name de detailhandel, maakt zich zorgen over verschuivingen in de markt. Het internet wordt overspoeld door prijsvechters die dezelfde producten voor een scherpere prijs online aanbieden (clicks). Maar de ondernemers vergeten een waardevolle eigenschap: service en klantcontact. Het internet is anoniem. Maar als winkelier heb je het grootste voordeel: je hebt een pand (bricks). Klanten kennen je. Ze waarderen je persoonlijke advies. En dus heb je een gunfactor die je moet inzetten. Waarom zet je als ondernemer geen webshop neer? Op het moment dat je gesloten bent, het buiten regent of de klant geen tijd heeft om naar je toe te komen, heb je een webshop die 24/7 bereikbaar is en dezelfde kwaliteit levert die men gewend is van de winkel. Waarom zullen ze bij jou bestellen en niet bij de concurrent? Omdat ze weten dat áls er iets mis is, men naar een winkel toe kan rijden en iemand kan spreken die het voor ze oplost. En bang dat je omzet verliest? Dat zal eerder gebeuren als je geen webshop neerzet. Heb je geen webshop, maar zoekt de klant op het moment dat jij gesloten bent naar een product dat jij levert, dan is de kans groot dat de klant eindigt bij de webshop van je concurrent. Een webshop zal eerder voor omzetverschuiving zorgen binnen je bedrijf. Maar liever omzetverschuiving dan omzet verlies.

Lokale vindbaarheid

Met een website en webshop, hoe goed ook, moet je alert blijven op wijzigingen in de markt. De concurrent zit ook niet stil, maar door het inzetten van de juiste technieken en marketingtools, kun je je marktaandeel behouden en uitbouwen. Met Google Places worden lokale lokale ondernemingen (websites) sterker gepositioneerd dan vroeger. Juist nu is het een ideaal moment om winkel en webshop te combineren.

Verzending

In Amerika zijn al diverse initiatieven gelanceerd door Amazon, Google en eBay, waarbij same day delivery mogelijk is. In sommige gevallen wordt het product al binnen 1 tot 2 uur thuisbezorgd. In Nederland werkt PostNL aan de verbetering van haar netwerk. De laatste jaren heeft het bedrijf gewerkt aan nieuwe distributiecentra van waaruit producten sneller door Nederland verspreid worden. Een levering binnen 24 uur in Nederland is al mogelijk, maar er wordt gewerkt aan de mogelijkheid om producten die in de ochtend besteld zijn, ’s avonds al bij de klant te bezorgen na etenstijd.
En het houdt niet op bij het bezorgen. Het bedrijf levert zelfs diensten aan webshops, waarbij online bestelde televisies, koelkasten of andere apparatuur bij de klant thuis geïnstalleerd wordt.
Maar ook andere vormen zijn mogelijk. Bol.com is enige tijd terug overgenomen door Ahold. Een slimme zet, want met de toename van online aankopen kan Ahold met online meer mensen naar de winkel trekken. Simpelweg door de mogelijkheid te geven om de pakketten in de Albert Heijn supermarkten af te halen. Als je dat doorvertaalt naar je eigen webshop - dan is afhalen in de winkel weer een mooi contactmoment.

Betaalmodules

Er zijn tientallen betaalmodules beschikbaar voor webshops. Sommige Payment Service Providers houden het geld tijdelijk vast, bij sommige betaalmodules krijg je het geld direct op je rekening gestort. Bij een Payment Service Provider is het mogelijk om meerdere betaalmogelijkheden in één pakket af te nemen (denk aan iDeal, PayPal en credit card). Afhankelijk van het gekozen contract betaal je een maandelijkse fee, plus een fee per transactie. Houdt hier dus rekening mee bij het bepalen van de prijs van een product en eventuele verzendkosten.

Wil je meer weten over budget-webshops of maatwerk-webshops? Neem dan contact op.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.