Brand building: Normal get's you nowhere


Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik van 'anders' houd. Ze weten ook dat ik gepassioneerd ben als het over merken gaat. Ik geloof in goede merken. Merken met een missie (niet de marketing versie, echt een missie, een rede om te bestaan) en merken die authentiek zijn. Als je kijkt naar sterke merken, die het echt goed doen, valt er iets op. Ze zijn allemaal 'anders' dan hun concurrenten. Ze hebben iets wat hun uniek maakt. En in plaats van dit te verbloemen hebben ze het 100% in hun voordeel gebruikt.

Categorie

Concepts & Campaigns

Datum

13-07-2017

  Stand out

Om te groeien met je merk en nieuwe klanten aan je te binden, moet je eerst laten weten dat je bestaat. Het is best grappig dat iedereen met zijn bedrijf wil opvallen, maar de meeste ondernemers/bedrijven bang zijn om anders te zijn. Ik denk hierbij vaak aan Oprah Winfrey die het als jonge talkshow host moest opnemen tegen Phil Donahue. Phil was wit, man, van middelbare leeftijd en domineerde de wereld van de 'daytime talkshow'. Oprah was donker, vrouw, jong en had tot overmaat van ramp serieus overgewicht. Het verhaal wil dat ze dit allemaal heeft losgelaten, 100% van haar eigen kracht is uitgegaan en binnen een maand hogere kijkcijfers had dan Phil. Een ongehoord resultaat, wat zij heeft uitgebouwd naar het merk 'Oprah' en een daarmee één van de meest invloedrijke personen op aarde werd. 

 

  

True colors

Het is belangrijk om dicht bij jezelf, je bedrijf en je merkwaarden te blijven. Dan hoef je niets te faken en ben je volledig authentiek. Hier zie ik de meeste kansen voor nieuwe bedrijven om op te boksen tegen de corporate giganten. Als nieuw bedrijf heb je dit hele proces in de hand. Het is veel moeilijker om als bestaand bedrijf de omslag te maken. Hoewel er natuurlijk ook al corporates zijn die het heel goed doen. 

Richard Branson is actief, heeft lef en houdt van een geintje. Daar heeft hij het hele merk Virgin op gebouwd. Het zit in zijn DNA en hij heeft het onderdeel gemaakt van zijn merk DNA. Je voelt het in iedere uiting, ieder product en ieder nieuw bedrijf dat zich aansluit bij de Virgin groep. Dat is nog eens brand building!

 


 

"The world is made up of extraordinary people. Don't waste your time trying to be normal"  - Sir Richard Brandson, Virgin


Personal Branding Building

Personal branding is hipper dan hip. Met social media tot onze beschikking zijn we niet langer afhankelijk van mediabedrijven. Mediabedrijven zijn niet langer een buffer, dus staat er niets meer tussen jou en de lezers/kijker in. Geen adverteerders meer die bepalen wat wel en niet kan. We zijn op de éérste plaats uitgever en daarnaast pas een merk. Dat heeft geleid tot een stortvloed aan content. En om daar tussen op te vallen gaat normaal niet werken. Tenzij je suuuuuuper normaal en vanilla bent en dat weer gebruikt. Lauren Conrad ik kijk naar jou. 

Iemand die personal branding en brand building tot een kunstvorm heeft verheven is Gary Vaynerchuk. Hij is zeker niet voor iedereen, maar deze scheldende wijnverkoper heeft vanaf zijn eerste vlog bewust gekozen om zeker niet normaal te zijn. En met zijn unieke stijl bouwde hij een miljoenen publiek op. En een miljoenen bedrijf. 


Status Quo

Als je jouw unieke stijl hebt gevonden, kun je nog een stap verder. Kijk in jouw branche eens naar de status quo. Naar alles wat wij in de loop der tijd normaal zijn gaan vinden. Je kunt je bij alles afvragen of het wel zo normaal is en of jij het anders kan doen. Voor dit voorbeeld kom ik weer terug bij Virgin. Omdat zij dit zo briljant toepassen. Alle nieuwe branches die Virgin betreedt houden ze tegen het licht. Zo kijken ze waar het anders kan. Sterker nog, ze beginnen alleen als ze zien dat het anders kan! Dit doen ze al vanaf de eerste dagen van Virgin Music tot aan de Virgin Galactic. De oprichter van Southwest Airlines, Herb Kelleher heeft dit kunstje overigens ook heel goed begrepen. 

 

"Be smart, be brave, tell the truth & don't take any sh*t." - Kelly Cutrone, People's Revolution 


No guts no glory

Natuurlijk moet je over een serieuze dosis lef beschikken om tegen de stroom in te zwemmen. Om je kop boven het maaiveld uit te steken en er helemaal voor gaan. Hoe meer je kiest voor een uniek merk DNA, hoe groter de kans is dat je niet voor iedere doelgroep bent. En dat is ok. Degene die zich wél aan jouw merk gaan binden worden ambassadeurs en zelfs fan. 

Want: mensen vinden 'anders' misschien vreemd, maar ze vinden niets fijner dan precies weten wat ze van jouw merk kunnen verwachten!


Note: Het laatste deel van de titel van dit blog heb ik geleend van Kelly Cutrone. De succesvolle (semi angstaanjagende) ondernemer achter het internationale (fashion) PR bureau 'People's Revolution'. Een opvallende verschijning in de mode wereld, met een chronisch chagrijnig gezicht, enkel zwarte kleding en een 'no-bullshit' houding. Niet de meest voor de hand liggende combinatie voor iemand in de PR wereld en al helemaal niet in de mode. Maar je raadt het al, ze pakte wat haar uniek maakte (eerlijkheid in een wereld die daar niet aan gewend was) en veroverde de PR wereld. Twice!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.