Bots en spiders filteren uit Google Analytics cijfers


Vorige week werden we positief verrast door een nieuwe functie in de Google Analytics interface. Een vinkje om aan te geven dat bot en spider bezoeken aan een website niet meegenomen worden in de resultaten.

Categorie

Online development

Datum

07-08-2014

Wat zijn bots?

Een bot (robot) is een computerprogramma dat taken uit kan voeren die normaliter door mensen uitgevoerd worden. Hierbij kun je denken aan het spelen van een computerspel of bezoeken van een website. Bots voeren hun taken snel, foutloos en in een hoog tempo uit. Hierdoor valt het onmenselijke gedrag op websites en spellen vaak op.

Wat zijn spiders?

Spiders zijn bots die door zoekmachines als Google, Microsoft en Yahoo gebruikt worden om webpagina’s uit te zoeken. De spiders verzamelen zoveel mogelijk URL’s om te analyseren en vervolgens op relevantie te sorteren. De pagina’s met de meest relevante content krijgen een hogere positie in de zoekmachines toegekend.

Filteren van bots en spiders

Ieder bezoek van een bot of spider aan een website wordt door Google Analytics gemeten als een bezoek. Hoe vaker bots en spiders een website bezoeken hoe meer de bezoekresultaten worden beïnvloed. Uitfilteren van dit soort bezoek geeft dus een duidelijker beeld.

Voorheen konden bots en spiders enkel omslachtig doormiddel van handmatige filters uit de resultaten geweerd worden. Vaak was dit totaal niet waterdicht. Vorige week verscheen een simpel vinkje in Analytics om deze functie te activeren. Een deel van de bots werd al niet door Google Analytics gemeten vanwege het gebruik van Javascript, nu hebben we de mogelijkheid om dit verder op te schonen.

De instelling vind je op Weergave-niveau in het Analytics account bij Weergave instellingen.

Overige filters in Google Analytics

Andere voorbeelden van filters in Google Analytics zijn IP Filters om bezoek van collega’s te filteren, hoofdletter/kleine letter filters, subdirectory filters, etc. Wanneer je deze filters in stelt kun je dit niet met terugwerkende kracht annuleren. Daarom wordt het aangeraden om doelen en filters te testen in een test Weergave in Analytics. Deze zijn simpel aan te maken op Weergave niveau. Wanneer je de juiste informatie verkrijgt met de ingestelde doelen of filters kun je dezelfde instellingen gebruiken in de hoofd Weergave.

Voor meer informatie over instellingen of analyseren van data in Analytics, neem dan contact met ons op.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.