Boost je online marketing game: 4 psychologische tips


Bij succesvolle online marketing komt veel psychologie kijken. Wanneer je begrijpt hoe en waarom mensen bepaalde keuzes maken, kun je hierop inspelen met je marketingactiviteiten.
 
Zelf lees ik daarom veel over neuromarketing. Verrassende resultaten die ik uit onderzoeken haal, probeer ik graag zelf ook uit. Maar dat ik het leuk vind om over psychologie te lezen is niet alleen vanwege mijn vak. Ik vind het sowieso ontzettend interessant om te begrijpen wat mensen triggert. En wat extra zelfkennis kan ook nooit kwaad. Want hoe graag we ook willen geloven dat we zelfbewuste keuzes maken... We all fall for it. :) 

Eerder deelde ik al eens 3 psychologische tips die ervoor zorgen dat je artikel direct de aandacht trekt. In dit blog deel ik 4 concrete tips die ik tegenkwam in een artikel van PushCrew.Ze beïnvloeden je conversieratio positief en je kunt er vandaag nog mee aan de slag!

Categorie

Online marketing

Datum

09-05-2018

1.    Emotionele marketing

Er zijn 2 soorten marketingstrategieën die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden:

  1. Rationele marketing. Hierbij focus je vooral op wat je met het product kunt doen, de kwaliteit ervan en welke voordelen het heeft.
  2. Emotionele marketing. Hierbij richt je je met name op de emotionele motivatie van je doelgroep. Emotionele binding staat centraal en door intensieve contactmomenten te creëren zorg je voor een positieve beleving rondom je merk.

Het is bewezen dat het koopgedrag van consumenten vooral wordt beïnvloed door het gevoel en de emotie die ze bij een merk hebben, en minder door de rationele informatie over de mogelijkheden die een product biedt.

Tip: Maak hier gebruik van in je contentmarketing door content te creëren die:

  • Inspireert, interesse wekt, nieuwsgierig maakt.
  • Mensen herinnert aan speciale momenten.
  • Interactie en verbinding tot stand brengt.

2. social proof

Hoewel we onszelf graag voorhouden dat we zeer zelfstandig en weloverwogen beslissingen maken, is het tegendeel bewezen. We zijn wat dat betreft gewoon kuddedieren die het gedrag van anderen graag volgen. Het gedrag van mensen die we vertrouwen nemen we dan ook gemakkelijk over.

Tip: Pas social proof toe in je marketingstrategie door:

  • Gebruik te maken van user-generated content.
  • Het inzetten van influencer marketing.
  • Je social feed op je platform te integreren.
  • Reviews & referenties te tonen.

3. Bied keuzes aan, maar voorkom keuzestress

Het bieden van keuzes kan je conversie verhogen. Maar bied je teveel keuzes aan? Dan loop je het risico dat de consument niet weet wat te kiezen en vormt er zogenoemde keuzestress.

Tip: Pas deze wetenschap op de volgende manier toe:

  • Creëer duidelijke call-to-actions.
  • Bied de consument maximaal 2 à 3 duidelijke keuzes aan.

4.    The commitment Theory

Deze theorie gaat ervan uit dat wanneer je al iets kleins hebt toegezegd, er meer kans is dat je in de toekomst iets groters ook toezegt. Dat betekent dat wanneer je doelgroep zich bijvoorbeeld al heeft ingeschreven op je nieuwsbrief, de kans groter is dat ze uiteindelijk ook bij je kopen.

Tip: Pas dit in je online marketing toe, door:

  • Bezoekers de mogelijkheid te geven zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.
  • Je doelgroep te vragen iets over je te delen op social media.
  • De mogelijkheid te bieden om in te schrijven voor een webinar.


Met bovenstaande tips kun je direct je online marketingstrategie verbeteren, zonder eerst lange plannen uit te werken. Het is dus vooral belangrijk om contactmomenten met je doelgroep te creëren die je hebt opgezet vanuit de behoefte van de consument. Ik zou zeggen: go for it! 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.