Betere pagespeed en vindbaarheid met Google’s AMP


Op dit moment zijn veel websites niet mobielvriendelijk. Om daar verandering in te brengen heeft Google AMP (Accelerated Mobile Pages) ontworpen. In dit blog lees je alles wat je erover moet weten.

Categorie

Online development

Datum

29-06-2017

Surf je regelmatig via je mobieltje naar webpagina’s? De kans is groot. Het zal je daarom niet verbazen dat steeds meer mensen via de smartphone zoekopdrachten op het internet uitvoeren. Daarom indexeert Google websites tegenwoordig ‘Mobile-First’. Dit houdt in dat de mobiele gebruikerservaring voorop staat.

Websites en webpagina’s worden gecheckt op mobiele kwaliteit. Websites die een betere mobiele gebruikservaring bieden, komen hoger in de zoekresultaten. Andersom zullen websites die laag scoren ook lager worden geïndexeerd.

Op dit moment zijn veel websites niet mobielvriendelijk. Om daar verandering in te brengen heeft Google AMP (Accelerated Mobile Pages) ontworpen. In dit blog lees je alles wat je erover moet weten.

 

Wat is AMP?

AMP is een toegankelijk framework waarmee je mobiele webpagina's maakt die supersnel laden. Met AMP kun je jouw mobiele surfers een betere snelheid en gebruikservaring bieden. Technisch gezien is AMP een HTML5-paginacode die voor maximale laadsnelheid zorgt.

Je kunt van iedere gewone webpagina een AMP-versie maken. Gebruikers krijgen dan een uitgeklede pagina te zien. Bepaalde onderdelen van de pagina die voor een trage laadtijd zorgen, worden in de AMP-versie weggelaten. De eindgebruiker hoeft daardoor minder te laden en dit zorgt voor een snellere laadtijd.

accelerated-mobile-pages.jpg

Uiteraard is AMP niet zomaar in het leven geroepen. Maar liefst 40% van de mobiele bezoekers haakt af als een pagina langer dan 3 seconden laadt. Heb je een trage website? Dan kost dit je dus bezoekers. En dat is slecht voor de zaken.

 

Hoe werkt AMP?

Zoals hierboven uitgelegd is AMP een HTML5-paginacode. Je hebt vast wel eens van HTML gehoord. Het is een taal waarin content op het internet wordt gestructureerd en gepresenteerd. HTML5 is een uitbreiding van HTML 4.01 en biedt allerlei nieuwe mogelijkheden.

AMP is een deelgroep van HTML5 en heeft een aantal aangepaste eigenschappen en een hoop restricties. Dit maakt het mogelijk om webpagina’s te creëren die supersnel laden. Maar dat is niet de enige reden waarom AMP sneller laadt.

Google cachet goedgekeurde AMP-versies van pagina’s namelijk op hun eigen servers. Dit houdt in dat deze pagina’s worden opgeslagen op de servers van Google. Die servers zijn uiteraard razendsnel. Dankzij de cache laden de pagina's dus nog sneller.

 

Hoe wordt AMP geïnstalleeerd?

Om te beginnen moet je van iedere pagina twee versies hebben. De originele versie en een AMP-versie. De AMP-versie moet een AMP-template bevatten. Dit betekent in veel gevallen dat je de template moet herschrijven om de restricties van AMP te ondersteunen.

Deze restricties zijn vooral merkbaar bij aangepaste lettertypes en allerlei multimediabestanden, zoals afbeeldingen. Als je dit soort zaken AMP-vriendelijk wilt maken, zal je de template moeten herschrijven. Daarnaast moet je een aantal aspecten van de originele pagina aanpassen.

 

Waarom is het essentieel AMP toe te voegen?

AMP is belangrijk en gaat in de toekomst alleen maar belangrijker worden. Waarom? Omdat Google webpagina’s gaat indexeren volgens het ‘Mobile First’ concept, is het uitermate belangrijk dat je webpagina’s snel laden. Dat kan met AMP-versies van je pagina’s. Google beloont dit met een hogere ranking. Andersom straft Google traag ladende websites.

Als je een Adwords campagne uitvoert gaat de CPC (Cost Per Click) omlaag, omdat de kwaliteit beter is. Dat betekent dat je minder geld betaalt als mensen op je link klikken. AMP kan bovendien in display network advertenties worden ingezet, zodat deze ook sneller laden.

De snelheid waarmee jouw pagina’s laden wordt de pagespeed genoemd. De pagespeed van je website is ontzettend belangrijk. Dat is niet alleen om Google tevreden te stellen. Het gaat immers om de eindgebruiker. Een goede pagespeed zorgt voor een betere gebruikservaring. En als je website gebruiksvriendelijk is, krijg je meer bezoekers en zorg je voor een betere conversie.

 

Hoe is een pagina met AMP te herkennen?

Pagina’s met een AMP-versie zijn ontzettend makkelijk te herkennen. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder.

amp.jpg

Als je in Google zoekt zie je het dus aan het bliksemtekentje en de letters AMP. Als je doorklikt op de link van een AMP-versie merk je direct de snelle laadtijd. Bovendien zijn de pagina’s niet voorzien van overbodige opmaak en andere elementen die een webpagina traag maken.

 

Heb je nog geen AMP-versie van je webpagina's?

Als je een contentstrategie uitvoert en daarin investeert, adviseren we je om voor de contentpagina’s een AMP-template op te laten zetten. Daarmee haal je het maximale resultaat uit jouw investering.

Als je online adverteert kun je eigenlijk niet zonder de AMP-techniek, je krijgt immers een betere CPC/klikprijs. Daarnaast verhoogt ook je conversie door de snelle laadtijd, een internetgebruiker is nu eenmaal ongeduldig.

Wil je ook profiteren van AMP? Loyals heeft de AMP-techniek in huis en heeft het ook al met succes voor andere klanten uitgevoerd. Kunnen we dit ook voor jou uitvoeren? Vraag ons naar de mogelijkheden!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.