Bereik je doelgroep met een sterke mobile-first marketingstrategie


Wat trekken we niet aan, maar voelen we ons wel naakt door wanneer we het niet dragen? Ik heb het hier niet over je kleren of je parfum. Nee, ik heb het over je smartphone. Een handig apparaat dat ons leven zou moeten aanvullen, maar voor sommige mensen zelfs hun leven is. We voelen ons naakt zonder. 87% van smartphone gebruikers heeft zijn of haar telefoon dag en nacht in zijn directe omgeving. 68% van de smartphone gebruikers checkt zelfs zijn of haar telefoon binnen 15 minuten na het ontwaken in de ochtend.

Categorie

Online marketing

Datum

16-02-2017

 

Dankzij onze smartphones hebben we de informatiewereld letterlijk binnen handbereik. Anno 2017 leven we in een kenniseconomie, waarin alle informatie ter wereld toegankelijk is via een paar simpele klikken op onze smartphones. Dit verandert ook het online marketing speelveld. De mogelijkheden van personalisatie in offline marketing zijn eerder al inzichtelijk gemaakt. Vandaag neem ik jullie mee in de 1-op-1 communicatie-ontwikkelingen binnen de online marketing wereld. We leven tegenwoordig immers in een mobile-first klimaat.

 

Betekent de smartphone het einde van de 4 P’s?

Waar elke marketinggoeroe vroeger is opgegroeid met de 4 P’s (product, prijs, plaats, promotie), is in de online wereld van mobiele marketingstrategieën tegenwoordig de switch gemaakt naar de 3 R’en: Right audience, Right message, Real-time. Met de ontwikkelingen van Big-Data, programmatic advertising en re-targeting, kunnen adverteerders hun meest interessante potentiële klanten bereiken. Het specifiek in kaart brengen van jouw online doelgroep helpt jou erbij om 1-op-1 de juiste mensen te targeten. Het huidige mobile-first klimaat heeft een transitie ingezet van mass-media naar my media. Consumenten bepalen zelf welke informatie zij wel en niet willen zien door middel van apps, zoekmachines en ad blocking content.

 

Mobile-first micro-momenten

Deze technologische ontwikkelingen maken de interacties die merken met klanten hebben nog belangrijker. Zij verwachten dat je er bent als ze je nodig hebben en dat je relevant bent als informatiebron. Real-time is hierin van groot belang: wanneer een bron real-time wordt geleverd, is de kans dat de ontvangende partij hiermee interact namelijk 2x groter dan normaal.

Google noemt deze real-time interacties micro-moments. Dit zijn de momenten dat consumenten naar hun smartphone schakelen om een antwoord op hun behoefte te zoeken. Google onderscheidt 4 soorten micro-momenten:

 Micro-moments Google

 

In deze momenten weten consumenten wat zij willen, wanneer zij dit willen en zij belonen merken die hierin voorzien met conversies.

 

“Micro-moments are critical touch points within today’s customer journey, and when added together, they ultimately determine how that journey ends.” – Google

 

cijfers micro-momenten

 

Het belang van real-time communicatie

Onderzoek van Google heeft uitgewezen dat 90% van de smartphone gebruikers niet zeker zijn van welk merk zij zullen kiezen wanneer zij informatie online opzoeken. Daarnaast wordt 1 op de 3 smartphone gebruikers die wel een merkvoorkeur hebben overgehaald om toch een ander merk te kiezen, omdat relevante informatie real-time aangeboden werd. 51% van de smartphone gebruikers ontdekt zelfs nieuwe bedrijven of producten wanneer zij een zoekmachine raadplegen via hun smartphone.

 

Van lange online sessies naar korte spurts

Smartphones veranderen ook de manier waarop we informatie online zoeken. Tegenwoordig zijn we niet meer afhankelijk van locaties voor het online zoeken van informatie, zoals bijvoorbeeld achter je desktop thuis. Met de smartphone kunnen we waar en wanneer we maar willen zoeken naar informatie online. Dit leidt tot een compleet nieuwe customer-journey. Elke stap in de funnel bestaat tegenwoordig uit vele kleine beslismomenten.

In het afgelopen jaar bijvoorbeeld is het aandeel van smartphones in online sessies in de US met 20% gegroeid. Hiertegenover staat dat de duur van deze online sessies met 18% is afgenomen.

Een toename in het aantal online sessies en een afname in de duur van deze sessies doet denken dat consumenten niet vinden wat zij zoeken. Niks is echter minder waar. In ditzelfde jaar is de conversie-ratio van mobiel met 29% toegenomen. Consumenten besteden dus minder tijd per bezoek, maar converteren vaker.

Concluderend kunnen we stellen dat consumenten tegenwoordig niet meer afhankelijk zijn van lange online sessies via hun desktop, maar dat we met zijn allen naar onze andere devices schakelen. Dit leidt tot snellere en beter geïnformeerde beslissingen dan ooit tevoren. Aanwezig zijn in deze micro-momenten is van groot belang en functioneert dus echt als wegwijzer naar jouw website.

 

Dus... Wat doet jij om jouw consumenten te voorzien in hun micro-momenten?

 

Wil jij graag de mobile-first strategie van jouw bedrijf verbeteren en relevanter zijn in de customer journey van jouw potentiële klanten? Wij helpen je daar graag bij. Neem dan vrijblijvend contact met ons op!


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.