5 tips voor een kick-ass logo


De logo's van grote merken herkennen we allemaal. Het is geen kwestie van een paar lijnen, letters en plaatjes bij elkaar zetten. Tijdens het ontwerp van deze logo's is een heel proces vooraf gegaan, waarin verschillende aspecten worden meegenomen om ervoor te zorgen dat mensen het logo herkennen en onthouden. In dit artikel lees je alle belangrijkte tips om zelf ook zo'n kick-ass logo te creëren. 

Categorie

Design

Datum

11-10-2016

De logo's van grote merken herkennen we allemaal. Het is meer dan een kwestie van een paar lijnen, letters en plaatjes bij elkaar zetten. Tijdens het ontwerp van deze logo's is een heel proces vooraf gegaan, waarin verschillende aspecten worden meegenomen om ervoor te zorgen dat mensen het logo herkennen en onthouden. In dit artikel lees je alle belangrijkte tips om zelf ook zo'n kick-ass logo te creëren.

De logo’s van Apple en Nike zijn voor iedereen herkenbaar. Simpele logo’s die je direct herkent. Vaak doen we nogal luchtig over een logo, maar je logo is de basis van de uitstraling van je bedrijf. Dit kleine, maar belangrijke symbool moet direct de sfeer van je bedrijf neerzetten. Maar hoe kan ook jij zorgen voor zo'n kick-ass logo, die iedereen gemakkelijk gaat herkennen?

Eenvoudig

Ken je het KISS principe? Nee? Een goed logo voldoet aan dit principe. KISS staat voor Keep It Simple Stupid, oftewel: ‘houd het super simpel’. Een goed logo is eenvoudig, heeft iets unieks, zonder te overdrijven. Of je nou langs loopt, langs fietst of voorbij zoeft met 80 km/uur: een goed logo is altijd herkenbaar.

Flexibel

Bij het ontwerp van jouw kick-ass logo is het belangrijk om rekening te houden met de flexibiliteit. Hiermee bedoelen we dat je een logo op verschillende media-uitingen en in verschillende vormen en maten moet kunnen gebruiken. Daarom wordt er eigenlijk altijd een vector bestand gemaakt om je logo op alle formaten en in verschillende media te kunnen gebruiken.

Maar denk bij het ontwerp van het logo ook verder. Hoe ziet je logo er bijvoorbeeld in een zwart-wit versie uit? En kan je logo eventueel in een andere kleur gebruikt worden wanneer dit nodig is in verband met een achtergrond? Heb je bijvoorbeeld een groen logo en je komt in een situatie waarin je logo op een groene achtergrond moet komen, dan moet het logo ook in wit beschikbaar zijn en uiteraard nog steeds direct te herkennen zijn.

Tijdloos

Een goed logo is tijdloos. Dit betekent dat je logo over 10, 20 of 50 jaar nog steeds een goed logo moet zijn, met of zonder kleine restyle. Vroeger waren 3D effecten en schaduweffecten helemaal hip. Maar tegenwoordig zijn ze juist not-done. Om te voorkomen dat je logo snel veroudert, is tijdloos de key.

Creatief

Probeer creatief te denken. Want ondanks dat een goed logo eenvoudig moet zijn, kan en mag een beetje creativiteit niet ontbreken. Zorg dat je geen open deuren intrapt met je logo. Een goed voorbeeld van een creatief logo is het logo van Blue Circle. Je verwacht een blauwe cirkel, toch?

Denk verder, want je bent vaak veel creatiever dan je verwacht. Heb je weleens over een dubbele betekenis of slimme symboliek nagedacht? Leuk om toe te passen in het ontwerpen van je logo.

Onderdeel van je visuele identiteit

Dynamische logo’s en huisstijlen - als bedrijf krijg je daarmee een huisstijl die leeft. Een huisstijl die zich aanpast aan de boodschap of de omstandigheden. Het logo maakt echt onderdeel uit van de huisstijl. Het is niet meer alleen dat ‘ding’ in de rechterbovenhoek. Bij het ontwerp van je logo moet je dan ook vast verder kijken. Welke communicatie middelen wil je gaan inzetten? En hoe zijn die vormgegeven? Zo ontwikkel je een logo en huisstijl die goed op elkaar aansluit en jouw eigen herkenbare identiteit laat zien.

Bij het ontwerpen van een kick-ass logo komt stiekem dus best veel kijken. Hulp nodig? Onze offline-Loyals helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.