5 stappen om van je evenement een contentmachine te maken


Content, content en nog eens content. Hét toverwoord binnen de marketing momenteel. Inmiddels heeft iedereen door dat het belangrijk is om als merk te denken als uitgever en dus zoveel mogelijk relevante content te delen. Waar het meestal mis gaat, is op de content creatie. Bij het ontwikkelen van evenementen concepten speel ik hier graag op in. Je evenement is namelijk één grote content machine. Zet je machine op de juiste manier in en je hebt weken lang content in de vorm van tekst, beeld en video!

Categorie

Events

Datum

12-04-2017

 

1.     Concept is king

Het concept is altijd leidend. Het concept is gebaseerd op de boodschap die je tijdens je event wilt vertellen en sluit altijd aan bij de kernwaarden van het merk. Dat maakt de eventcontent vaak ook interessant voor een grotere groep mensen dan alleen voor de bezoekers. Zet het concept duidelijk op papier en zoek eromheen naar interessante (content) haakjes. Zorg ervoor dat de plekken waar jij je content gaat delen ook bij je evenement passen. Facebook & Instagram zijn fijne plekken voor openbare food festivals, maar niet altijd geschikt voor het pluggen van een branchegericht congres.

 

2.     Be a tease

Voorafgaand aan het event heb je veel te communiceren. Denk hierbij niet alleen aan de standaard zaken zoals datum, locatie en thema. In een wereld waarin iedereen steeds minder tijd lijkt te hebben, moet je zo snel mogelijk overbrengen waarom ze jouw event niet mogen missen. Geef in dit stadium nog niet teveel informatie weg. Nu kun je ook de boodschap van je event gaan hypen.

Voorbeeld: Ingezoomde foto’s van je artiest op Instagram, locatiebezoek op Facebook of korte clipjes van je spreker op LinkedIn.

 

3.     Visitor driven content

Tijdens het event wordt het echt interessant. Een eventproductie spreekt vaak tot de verbeelding. Het is een chaotische en spannende tijd waarin alles wat je bedacht hebt samenkomt. De belangrijkste kans van het creëren van content tijdens je productie is dat je alle bezoekers kunt laten meedoen. Tijdens mijn eerdere blog over de event trends van 2017 kon je hier al een klein stukje over lezen. Geef actief mogelijkheden tijdens het event om je gasten te laten delen waar ze zijn, foto’s te delen met het eventlogo, clipjes te versturen vanuit jouw event booth of hun mening te geven op Twitter. 

Fun little fact: Es Devlin is een decorbouwer voor de super-duper-sterren. De decors die zij maakt voor artiesten als Queen Bee en Kanye West ontwerpt ze hoofdzakelijk voor contentcreatie. Ze vertelt er meer over in de Netflix Docu The Art of Design.

 

4.     Don’t let go

(ook een fijn nummer uit de jaren ’90)

Gebruik content in het natraject als middel om het gevoel wat je gedeeld hebt tijdens het event te herbeleven met je bezoekers. Maar ook om gasten die niet zijn geweest dit gevoel mee te geven. Basismiddelen zijn foto’s en een aftermovie. Maar je kunt ook denken aan een serie blogs of vlogs. In deze serie kun je bezoekers, sprekers en/of je klant aan het woord laten.

Tip: Linkedin & YouTube lenen zich perfect voor het delen van het gehele plenaire deel in het natraject.

 

5.     Stand out from the crowd

Vergeet niet dat jouw content, op ieder platform, terecht komt tussen een hele stroom aan informatie. Denk bij alles wat je doet aan het triggeren van je doelgroep. Pakkende koppen, relevante beelden en af en toe een klein grapje is altijd goed!

 

Wil je hulp bij je evenement of concept? Neem dan hier contact met me op, dan maken we er samen wat moois van! 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.