5 SEO tips en voorbeelden voor 2017


Fact or Fantasy: In 2017 is voor een goede SEO het gebruik van zoekwoorden geen must meer. Ook desktop-vriendelijkheid is in 2017 niet meer van belang voor je SEO, toch…?  Google lanceert de ene na de andere update en voor veel mensen is het onduidelijk welke van bovenstaande voorbeelden juist wel en welke niet meespelen voor je website ranking in Google. Eerder deelde Martijn een lijst met slimme tips om je te helpen met het neerzetten van een goede SEO techniek. But there’s more…

Categorie

Online marketing

Datum

20-12-2016

 

Laatst is er namelijk een belangrijk Google document gelekt met een deel van de SEO-richtlijnen voor 2017. Als antwoord hierop dacht Google blijkbaar, weet je wat, we gooien gewoon het complete bestand de wereld in. Nog nooit eerder heeft Google zulke specifieke tips inclusief voorbeelden gedeeld. Om je het lezen van dit ruim 150-pagina’s lange document te besparen en toch bij te blijven, heb ik de highlights van dit document,  plus andere SEO-tips voor 2017, kort voor je samengevat in 5 belangrijke punten.

 

1. Van text search naar voice search

Het SEO-vak had voorheen veel weg van Scrabble: gooi je het juiste woord in de mix dan scoor je punten. Nu ben ik zelf stiekem erg gek van bordspelletjes, maar voor je SEO-strategie zou ik toch een andere aanpak adviseren.

Dankzij Siri en Google Now maken namelijk steeds meer mensen gebruik van gesproken zoekopdrachten. Dit heeft de manier van zoeken verandert. Google geeft daarom een hogere waarde aan pagina’s die hier juist op inspelen. 

seo-blog-tips.jpeg


Voorbeelden voice search
De text search ‘Fiets laten maken’ verandert dankzij de komst van voice search naar bijvoorbeeld: 'Waar vind ik de voordeligste fietsenmaker in Amsterdam?'

En:

‘Drones show Disney’ wordt bijvoorbeeld: ‘Laat mij de lichtshow met drones van Disney zien’.

De technologie achter voice search wordt steeds slimmer en tegenwoordig vind je daardoor in de meeste gevallen de juiste antwoorden op je zoekopdracht. Er zijn echter ook supergrappige situaties ontstaan door voice searche die verkeerd werden opgepikt, zoals in het geval van onderstaande video… :)


Door het stijgende gebruik van voice search zullen zoekopdrachten zich steeds meer op longtail zoekwoorden focussen. Daarnaast worden zoekopdrachten vaker lokaal ingestoken en is het dus belangrijk dat je lokale vindbaarheid goed is. In een eerder artikel van Tom legt hij stap-voor-stap uit hoe je zelf eenvoudig de lokale vindbaarheid van je bedrijf kunt verbeteren. En ja, die smartphone komt er dus vaker aan te pas. Dit brengt ons dan ook bij de volgende SEO-tip: een mobile-first website.

2. Mobile-first website

Ik denk dat we het allemaal al zagen aankomen, maar nu is de knoop dan eindelijk ook echt doorgehakt: Google zet de mobile first index als primaire index in. Dit betekent dat een mobile-friendly website belangrijker is dan ooit.  

Onze frontweb master Cornee heeft al eerder de noodzaak van een mobile-first website aangekaart en zegt hierover het volgende: “Heb je een responsive website? Dan is er geen probleem. De desktopversie en de mobiele versie verschillen qua inhoud namelijk niet van elkaar. Maar heb je een aparte mobiele versie van je website naast de desktopversie? Dan is de mobiele variant vaak een afgeleide, mindere versie van je desktopwebsite. Met als gevolg dat je mobiele versie leading wordt. Een versie die minder content en minder backlinks heeft dan de desktopversie. Wat dus van invloed kan zijn op je posities binnen de zoekresultaten van Google.”

Er zijn verschillende manieren om je website te transformeren naar een mobile-first website. Ben je benieuwd hoe jouw website ervoor staat, neem dan hier contact met Cornee op. Hij kan je inzicht geven in de kansen die er voor je liggen.

3. Snel, sneller, snelst

We geven steeds vaker zoekopdrachten met onze smartphone in plaats van desktop. En wat is het meest frustrerend wanneer je snel nog even het adres van dat event wilt opzoeken of als je het adres van de bushalte wilt checken terwijl je weet dat je bus elk moment zal langskomen? Juist, een superrrrr ssssslome website…

De laadtijd van een website vergroot aanzienlijk de gebruiksvriendelijkheid. Duurt het ons te lang, dan klikken we een pagina al gauw weg. Google hecht hier ook steeds meer waarde aan. Zorg daarom dat de pagina’s van je website snel laden of laat dit door je programmeur oppakken.

'Duurt het ons te lang, dan klikken we een pagina al gauw weg.'

Een score van 100 is niet persé nodig, maar een score van minimaal 70 wel zeer gewenst.

TIP: Meet de pagespeed van jouw website.

4. Content voor de gebruiker

Google kijkt steeds meer naar de relevantie en kwaliteit van content op je pagina. Zoekwoorden SEO zoals we die kende, wordt daarmee steeds minder van belang. Het gaat er met name om dat de informatie op jouw website zo goed mogelijk aansluit op je websiteverkeer en dat deze voldoet aan de E-A-T (expertise, authoritativeness, trustworthiness) factoren van Google.

In de richtlijnen van E-A-T komt nogmaals naar voren dat Google waarde hecht aan content van hoge kwaliteit, een ‘over ons’-pagina en aanvullende klantenservice op de website en duidelijke actuele content. Verplaats je bij het creëren van content dus voortdurend in de gebruiker die je wilt aanspreken.

Hoe zorg je dat jouw content zo relevant mogelijk wordt? Begin met het bepalen van een duidelijke doelgroep. Als je de doelgroep van je website weet, kun je vervolgens jouw website voorzien van content die aansluit op deze doelgroep.

Voorbeeld
Is jouw doelgroep generatie Y, doe dan onderzoek naar de content-behoefte van generatie Y. Welke Tone of Voice spreekt hun aan, welke informatie vinden zij interessant en hoe zorg je dat je de aandacht van generatie Y trekt? Wanneer je hier goed op inspeelt, zal je zien dat niet alleen jouw doelgroep, maar ook Google je website waardevol zal vinden.    

5. Veilige https-verbinding

Maakt jouw website nog geen gebruik van een veilige https-verbinding, zorg dan dat je dit oppakt. Niet alleen Google moedigt dit aan, ook de Nederlandse overheid stelt website-eigenaren zelf verantwoordelijk voor alle data die via de website worden verzonden. Maakt jouw website geen https-verbinding en komen er persoonsgegevens bloot te liggen, dan ben je dus de sjaak.

Bij gebruik van https wordt de verstuurde data versleuteld. Hierdoor wordt het voor kwaadwillende partijen vrijwel onmogelijk om de gegevens die verstuurd zijn op te halen. Om een website van http naar https om te zetten, heb je een SSL-certificaat nodig. Gaat deze technische kennis jou de pet te boven, kijk dan in ieder geval of jouw website-url ook begint met https zoals in onderstaande afbeelding. Is dit niet het geval, vraag dan het bedrijf die jouw webhosting verzorgt naar de mogelijkheden.

loyals-https-verbinding.jpg

 

Naast de vijf uitgelichte SEO tips, spelen er natuurlijk nog meer zaken mee bij een hoge ranking in Google. Wil je er zeker van zijn dat jouw website ook continu meebeweegt met de laatste SEO trends? Wij kunnen je website checken op de belangrijkste SEO punten en zorgen dat hij up-to-date blijft. Laat je gegevens achter en ik neem contact met je op. 

 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.