5 E-mail marketing tips voor optimale open- en click through rate


In een eerdere blog heb ik je verteld wat het belang is van e-mail marketing en welke winst je kunt behalen met dit kanaal. Vandaag wil ik je 5 e-mail marketing tips geven om goede resultaten (metrics) te halen. De belangrijkste e-mail metrics als peilers voor succes zijn: je open rate en je click through rate (CTR).

Categorie

Online marketing

Datum

22-08-2017

 

Om onze eigen metrics te optimaliseren hebben wij sinds kort een nieuwe e-mail marketing tool bij Loyals. Dit stelt ons in staat om nog meer resultaat uit onze eigen e-mail marketing te halen. Op basis van onze eigen ervaringen en de extra mogelijkheden met de nieuwe software, wil ik jullie graag 5 tips geven over hoe je het meeste uit jouw e-mail marketing kunt halen.

Tip 1: verleid je ontvangers met een sterke onderwerpregel

Net als met daten, waarbij je openingszin cruciaal is voor de reactie van de ontvanger, is bij e-mail marketing de onderwerpregel ontzettend belangrijk. Dit is het eerste wat de ontvangers van jouw mailing zullen zien. Het schrijven van een sterke onderwerpregel heeft dan ook een grote invloed op je open rate. Om je op weg te helpen, heb ik de factoren van de ideale onderwerpregel voor je geanalyseerd.

De ideale onderwerpregel:

  • Is maximaal 40-50 leestekens lang;
  • is gepersonaliseerd door middel van een naam; zowel voor personen (B2C), als voor bedrijven (B2B);
  • ligt in lijn met de verdere inhoud van je e-mail, om te voorkomen dat mensen de e-mail alleen openen en vervolgens wegklikken;
  • informatief aan de ene kant; En uitnodigend aan de andere kant.


Let op! Gebruik geen caps lock of vreemde leestekens in je onderwerpregel om beter op te vallen! Spamfilters zijn gevoelig voor dit soort “trucjes”.

Tip 2: spits je content toe op de interesses van je ontvangers

Als mensen jouw e-mail geopend hebben, is het noodzaak om hen door te laten klikken naar de landingspagina’s die je als content in jouw e-mail benoemt. Relevantie speelt hierin de belangrijkste factor. Dit doe je door de gegevens die je van de personen op jouw verzendlijst hebt, op een goede manier in te zetten. Maak hiervoor gebruik van demografische gegevens, zoals geslacht en leeftijd, maar ook van klikgedrag op jouw website. Aan de hand van deze gegevens kan je verschillende verzendlijsten maken, zodat je geen B2C-mailings naar B2B-klanten stuurt, of mannenkleding bij vrouwen promoot.

Let op! Met relevante content optimaliseer je dan wel je CTR, maar wanneer je template niet responsive is – automatische aanpassing van de breedte op basis van het device waarmee de mail is geopend – zullen de klikken vaak uitblijven. Zeker omdat uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 46% van de B2C-markt en 31% van de B2B-markt zijn of haar e-mail met een smartphone opent.

Tip 3: gebruik duidelijke call-to-actions en buttons

Daarnaast zijn de call-to-actions ook belangrijk voor een goede CTR. Wees met je call-to-actions duidelijk naar de consument in wat hij of zij kan verwachten na een klik. Dit optimaliseert de klikratio.

Let hier ook weer op responsiveness. De buttons met de call-to-actions moeten groot genoeg zijn om überhaupt op te kunnen tikken met je vinger.

Tip 4: voeg video toe voor optimaal resultaat

Je hebt dit waarschijnlijk al bij jezelf ervaren: mensen kijken tegenwoordig liever video dan dat ze lezen. Zo ook in de commerciële sector. Onderzoek van Hubspot heeft namelijk uitgewezen dat 43% van de consumenten liever commerciële video’s bekijkt dan artikelen leest met commerciële inhoud.

Daarop aansluitend blijkt dat marketeers die video gebruiken hun omzet 49% sneller zien groeien dan marketeers die geen video gebruiken.

Need I say more?

Tip 5: blijf voortdurend testen

De grootste kracht van e-mail marketing is misschien wel de mogelijkheid om te blijven testen, door middel van A/B-testing. Soms kunnen bepaalde keuzes heel voor de hand liggend lijken. Dit betekent niet gelijk dat dit ook de meest effectieve keuzes zijn.

Daarom is A/B-testen zo ontzettend fijn voor e-mail markteers. Zo zijn de testmogelijkheden oneindig, maar wil ik je in ieder geval op de volgende mogelijkheden wijzen:

 

  • De opzet van je onderwerpregel
  • De effectiviteit van synoniemen
  • De verhouding tussen afbeeldingen en tekst
  • De dag en het tijdstip van verzending
  • Verschillende teksten in je CTA-buttons
  • Kleurgebruik in je vormgeving

 

Interesse, vragen of een strategische brainstormsessie?

Wil je graag met ons sparren over hoe je jouw e-mailmarketing vorm kunt geven voor optimale ondersteuning in jouw salesfunnel? Neem dan contact op met ons. Je kan uiteraard ook contact met ons opnemen als je nog vragen of opmerkingen hebt over de mogelijkheden naar aanleiding van dit blog.


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.