4 tips: van sterk ontwerp naar fantastisch verhaal


Een website is meer dan alleen een informatieverzamelbak over je diensten of producten. Het moet een verhaal vertellen om bezoekers te verbinden en te vermaken. Dit verhaal breng je tot leven dankzij een goed ontwerp. Tijdens het maken van dit ontwerp, dragen verschillende elementen bij aan het succes van je site. De onderstaande vier belangrijkste kun je hiervoor als leidraad gebruiken. 

Categorie

Design

Datum

18-04-2017

 


1. Zorg voor sprekende visuals

Een goede manier om hiermee te beginnen, is door gebruik te maken van rustige, duidelijke visuals: afbeeldingen of video’s die de aandacht pakken en de eerste indruk maken.

Daarnaast moet de visual een relatie hebben met de tekst en het kleurgebruik. Het maken van een goed kleurenpalet in combinatie met sterke CTA’s (Call-To-Action's), maakt dat de bezoeker aan de hand wordt genomen en de juiste richting op wordt geleid. Visuals, kleur en taalgebruik moeten dus duidelijk op elkaar afgestemd zijn.


2. Geef je site een karakter/mascotte

Eén van de beste manieren een bezoeker mee te nemen in je verhaal, is door gebruik te maken van een karakter. Een karakter is een mascotte die je door de website heen terugvindt en die je kunt zien als de ‘stem van de inhoud’. Dit karakter kan helpen met het begrijpen van de bedrijfsnaam, zoals bijvoorbeeld bij CopyRobin.  Ook helpt het de bezoeker bij het vaststellen van de aard van het bedrijf (is het een serieus bedrijf, of is het een bedrijf waar veel grappige dingen gebeuren).

Zo’n karakter kan dus helpen met een ‘verhaal’ als je qua promotie eigenlijk niet veel te vertellen hebt. Kijk maar naar het eerder genoemde voorbeeld CopyRobin: Hoe is het roodborstje hier belandt en wat is zijn naam. Het karakter ondersteunt bij het vertellen van het verhaal.


3. Deel je verhaal op in drie delen

Elk verhaal heeft een begin, een midden en een einde. Als het ontwerp deze flow niet volgt, kan een bezoeker in de war raken en de pagina verlaten. Maar hoe ziet zo’n pagina er dan uit?

Begin
Een logo en een titel. Laat bezoekers weten wie je bent en waarom ze op je website zijn.

Midden 
Alle content dat een bezoek aan jouw site bijzonder en uniek maakt. Wat kun je doen voor hen en wat kunnen ze verwachten.

Einde 
Een CTA zoals een formulier, het afrekenen van een product of een link naar iets anders.


4. Houd je ontwerp simpel

Op een website ben je niet bezig om een dik boek te schrijven; een sterk ontwerp vertelt je verhaal al in minder dan vijf seconden. Het verhaal moet een indruk achterlaten, zodat bezoekers willen terugkeren. Een begin, midden en eind helpen hierbij.

Op de website van Buik en Van Der Horst die we recent hebben gemaakt, gebeurt dit allemaal op de homepage. Bezoekers kunnen scrollen voor meer verhaal, maar alle drie de onderdelen zijn vrij vlot te zien. De visual en tekst vertellen een verhaal over het moeilijk innen van geld en Buik en Van Der Horst biedt de helpende hand. Er is een duidelijke CTA aanwezig (“Snel betalen”) en de visual maakt dat je begrijpt dat ze zonder extra problemen te creëren een menselijke aanpak hanteren.

Het verhaal is simpel en effectief. Bezoekers kunnen dit onthouden…en jij waarschijnlijk ook!

Conclusie

Wanneer je het verhaal ontwerpt (of laat ontwerpen), dan is er één ding het allerbelangrijkste: het moet jóuw verhaal zijn. Probeer niet iets te zijn dat je niet bent. Bezoekers zijn meer geneigd een authentiek verhaal te geloven dan een verzonnen verhaal en prikken daar makkelijk doorheen.

Hulp nodig bij je ontwerp?

Heb je hulp nodig met jouw verhaal? Laat ons je op weg helpen. Onze experts staan voor je klaar! Vertel in het contactformulier op deze pagina waarbij we je kunnen helpen. 


Stay up to date
Schrijf je in en ontvang maandelijks een update van de belangrijkste ontwikkelingen
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist

Het formulier kan nog niet worden verzonden omdat het nog niet helemaal (correct) is ingevuld.