Kijken, kijken... en kopen! Hoe zet je bezoekers van je website om in leads?




Gefeliciteerd, je website krijgt steeds meer relevante bezoekers! Je hebt een prima contentstrategie en niet te vergeten een minstens zo goede executie van die strategie. Je krijgt bezoekers via zoekopdrachten, maar ook door slim gebruik te maken van social media en online advertising.

Helaas blijkt het daar wel vaak op te houden, van al die bezoekers zijn er maar weinig die daadwerkelijk contact met je opnemen of meteen je producten of diensten afnemen. Dit terwijl er wel een interesse of zelfs intentie is geweest. In deze blog beschrijven we een manier om toch te proberen van deze bezoekers klanten te maken.
 

Van virtueel verleiden naar verkopen

In een eerdere blog hebben we al aangegeven hoe je bijvoorbeeld via remarketing de bezoekers van je website opnieuw kunt bereiken. Maar er zijn meer manieren. Denk aan pushnotificaties, livechat of het optimaliseren van je site op conversies.

Wat al deze opties met elkaar gemeen hebben, is dat je afhankelijk bent van je bezoekers. Je moet ze verleiden contact met je op te nemen of contactgegevens achter te laten, zodat de commerciële bal bij jou komt te liggen.

Zou het niet super zijn als je zelf contact kan opnemen met bezoekers van je site? Dus geen ijskoude acquisitie, maar contact naar aanleiding van een bezoek op je site. Bijvoorbeeld door ze te mailen, te benaderen via Linkedin of Twitter (bekijk ook zeker even de vlog van Jerry over Social Selling via Linkedin) of door ze te bellen? Goed nieuws: dat kan!

Voor wie is bezoekersdetectie interessant?

Kan je op onderstaande stellingen 'ja' zeggen? Dan is de kans groot dat je je investeringen in een dergelijke tool snel terugverdient.

  • Afnemers kopen mijn dienst/product vaak niet direct, maar oriënteren zich eerst op de mogelijkheden en/of mogelijke alternatieven.
  • Mijn product/dienst heeft een interessante marge.
  • MKB-ondernemingen zijn een kansrijke doelgroep voor me.
  • Onze organisatie heeft de capaciteit om prospects proactief te benaderen.

 

Niet alleen interessant voor onbekende bezoekers!

Tijdens het testen van de verschillende tools die dit mogelijk maken, kwamen we al snel tot de conclusie dat het vaak minstens zo interessant is om te zien wat het gedrag is van je bestaande relaties. Hebben ze nieuwe interesses? Bekijken ze nieuwe producten of diensten? Wellicht is het weer eens tijd voor een telefoontje? Het leuke bij bestaande relaties is dat je veelal al weet bij wie je moet zijn.

Mag dit eigenlijk wel?

Goede vraag! Heb je onze blog over de nieuwe privacywetgeving al gelezen? Het fijne van deze tools is dat ze in eerste instantie geen mensen herkennen, maar organisaties. Op basis van openbare informatie proberen ze vervolgens je zoektocht naar de meest relevante contactpersoon te vergemakkelijken. Kortom: het mag!

Hoe werken deze tools?

De exacte werking verschilt een beetje per tool, maar onder de streep wordt op basis van openbare informatie zoals het IP-adres zoveel mogelijk gekeken welke organisaties op je site komen. Particulieren vallen daarbij af, omdat die geen eigen IP-adres hebben die gekoppeld is aan hun bedrijf. Je zou dan al snel denken dat bedrijven als Ziggo, KPN, XS4ALL en dergelijke providers wel erg vaak op je website zitten. Ook bedrijfsverzamelgebouwen, scholen, hotels en openbare ruimte als bibliotheken e.d. zijn lastig. Het is immers moeilijker te bepalen welke organisaties er daadwerkelijk op je site keek. Was het bijvoorbeeld het hotel zelf of een hotelgast?

Maar nu het goede nieuws: Voor veel organisaties werkt het wel en krijg je niet alleen inzicht in de organisaties die op je site kijken, maar ook hoe en hoe vaak ze op je site zijn gekomen (search, advertenties, social, etc.). En welke pagina’s ze hebben bekeken en voor hoe lang.
Ook trachten bijna al deze tools om de data te verrijken met openbare bronnen met de contactgegevens van de beslissers binnen de betreffende organisaties en/of maken ze een koppeling met je Linkedin. Hierdoor kan je eenvoudig zien of er mensen in je netwerk bij de betreffende organisatie werken. Of dat er mensen zijn die je er zouden kunnen introduceren.

Lessons Learned bij Loyals

Binnen Loyals hebben we meerdere tools getest en voor onszelf gekozen voor Leadfeeder. Waarom? Leadfeeder is geïntegreerd met Google Analytics en vraagt daardoor geen extra codes en aanpassingen van privacy settings en cookie verklaringen. Bovendien kan je de tool gratis uitproberen en dan meteen 30 dagen terugkijken. Ook de prijsstelling t.o.v. van de andere tools is veelal zeer gunstig (afhankelijk van de exacte aantallen bezoekers/pageviews).

Maar onder de streep is het niet de tool die het doet. Het verschil zit in de opvolging. Die wordt door Leadfeeder uitstekend ondersteund. Zo kan je eenvoudig en zonder extra kosten meerdere collega’s toevoegen en e-mail notificaties zowel handmatig als op basis van het gedrag of de gegevens versturen.

Bellen we altijd? Nee zeker niet. We kiezen ook vaak voor een wat voorzichtigere benadering en proberen dan eerst via Social Selling met Linkedin in contact te komen met de betreffende organisaties.

Meer resultaat met je website!

Wil je ook meer bezoekers op je website laten converteren? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder! Nog geen contact, maar wel op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

 


‹ Naar overzicht
Geschreven door
Wilco
digital marketing strategist
Meer informatie?
Enkele gegevens ontbreken of zijn onjuist